Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

NCC kräver högre säkerhet i trafiken

Publicerad: 16 Juni 2016, 04:49

Ett vägprojekt som NCC genomförde 2014 var montage av nya vägräcken vid E4 utanför Gävle.

Foto: Marcus Cedermark, NCC

Vid väg- och broprojekt finns det en intressekonflikt mellan framkomlighet för trafikanterna och god arbetsmiljö för bygg- och anläggningsarbetarna. Svante Hagman, NCC Infrastructure, vill att arbetsmiljön ska få högre prioritet, bland annat genom lägre hastigheter i samband med vägarbeten.


– Det är viktigt att entreprenören som vinner upphandlingen av nya trafiklösningar kommer in tidigt i projektet och tillsammans med byggherren får sätta säkerhetsplaneringen för arbetsmiljön innan man går vidare för att planera trafiklösningarna om det är meningen att trafik ska löpa intill arbetsområdena, säger Svante Hagman, NCC:s chef för Infrastructure med anledning hur det ofta går till i dag.

Väg- och broprojekt drivs förutom av Trafikverket även av kommuner och involverar ofta ett stort antal konsulter under de tidiga skedena. Upphandlingsrutiner gör att arbetsmiljö och säkerhetsplanerna kommer in i bilden först när framkomlighetsfrågorna redan fått sina svar.

– Det är fel tågordning, menar Svante Hagman i en debattartikel i Byggindustrin.

Läs debattartikeln: "Människoliv eller framkomlighet?"

Eftersom många upphandlingar i praktiken görs till lägsta pris, betyder det att säkerhetsfrågorna måste rymmas inom den givna budgeten och inte sällan till orealistiska tidplaner.

I stället måste säkerhets- och arbetsmiljöfrågorna beslutas först – som en del av projektets grundförutsättningar och därmed göras konkurrensneutrala. Sedan kan upphandlingen genomföras på övriga arbeten, betonar Svante Hagman.

NCC består efter sin omorganisation där NCC Bostad börsintroducerades som ett eget bolag, Bonava, av verksamheten i de fyra nordiska länderna.

– Vi ser tydligt hur till exempel Norge har kommit mycket längre än Sverige i dessa frågor. De har rutiner där varje riskmoment särskilt ska dokumenteras. Den obligatoriska genomgången av detta ska även den dokumenteras vilket numera alltid efterfrågas av byggherren.

Där är inte Sverige ännu. Byggherren måste våga sätta lägre fartgränser, tycker Svante Hagman, än som sker idag och fartgränserna måste kontrolleras effektivare, varför inte av trafikkameror, eftersom höga hastigheter är vanliga.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.