Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

NCC redo att börja jobba på Förbifarten igen

Publicerad: 13 Juni 2018, 04:00

Foto: Tomas Öhrling

NCC:s arbete i Häggvik på Förbifart Stockholm har legat nere ett halvår efter oenighet med Trafikverket. Men nu meddelar bolaget att de ska köra igång med delar av entreprenaden igen.


Ämnen i artikeln:

NCCFörbifart Stockholm

– Vi har under snart fem månaders tid arbetat tillsammans med Trafikverket för att identifiera och reda ut vilken information som saknats i arbetshandlingarna. Nu har vi kommit så pass långt i ett av områdena att det känns säkert att dra igång byggnationen här igen, säger Bertil Schmidt, projektansvarig på NCC Infrastructure, i ett pressmeddelande.

Området som NCC i första hand kommer att fokusera på är arbetet för att göra den betongtunnel som kommer gå under E4:an, samt de bergschakter som hör samman med det momentet. Parallellt med detta, kommer Trafikverket att fortsätta projektera för resterande områden inom Häggvik-entreprenaden, uppger NCC.

– Det känns jättebra att vi snart kan vara igång igen. Det tar ett tag att återetablera oss och vi står också inför en stundande semesterperiod men vi avser att vara igång senast den 1 september, säger Bertil Schmidt.

NCC tilldelades etapp Häggvik av Trafikverket i maj 2016. I bygget ingår att projektera och bygga en ny trafikplats på E4 vid Häggvik norr om Stockholm. Som det ser ut i dag, påverkar pausen inte öppnandet av E4 Förbifart Stockholm som är planerad till 2026, uppger NCC.

Det var i mitten av januari som NCC pausade arbetet eftersom de ansåg att de arbetshandlingar som Trafikverket försett dem med var bristfälliga.  NCC och Trafikverket har haft en dialog hela våren både om utformningen och tid och villkor för återstarten.

– Etappen är ett mycket komplext och omfattande bro- och tunnelprojekt vid en av Sveriges mest trafikintensiva platser och där minimerad störning och ett effektivt genomförande är centralt. I etappen projekteras och byggs två 260 meter långa betongtunnlar, fyra broar, stödmurar, brand- och bullerskydd. Dessutom anläggs el-, vatten- och avloppsledningar samt dagvattenpumpstation och magasin, sade Tove Stål till Byggindustrin för någon vecka sedan.

Men enligt Johan Brantmark på Trafikverket är inte entreprenaden extra komplicerad. Han uppgav till Byggindustrin för en vecka sedan att Trafikverket inte haft denna typ diskussion med någon av de andra entreprenörerna. Han instämmer i att det i nuläget fortfarande inte finns något hot mot att öppnandet av Förbifarten försenas.

– Så länge en återstart sker under hösten så ser vi ingen risk för att behöva flytta fram tid för öppning för trafik. De installationsarbeten som skall göras i tunnlarna är omfattande, emedan de inte alls är lika komplicerade på en ovanjordsanläggning. Därför finns det lite marginal i tidplanen på detta kontrakt, säger Johan Brantmark.

Relaterade artiklar

NCC:s jobb på förbifarten ligger fortfarande nere

Hopp om att jobb på förbifart kan tas upp igen

Kontraktsstrul skapar förseningar ovan jord

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

NCCFörbifart Stockholm

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.