Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Norra länken byggstartar om sex månader - kanske

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV PER HINDERSSON

Det drar ihop sig för de tunga megaprojekten på anläggningsmarknaden i Stockholm. Om regeringen fastställer de arbetsplaner som redan ligger framtagna skulle infrastrukturminister Ulrika Messing kunna ta första spadtag på Norra Länken den 20 oktober 2005, som planerat. Citybanan (se BIN nr 11.05) ligger snäppet efter i planarbetet men hoppas kunna starta de första förberedande entreprenaderna i slutet av året.

Björn Terstad, projektchef vid Vägverket, och Riggert Andersson, projektchef vid Banverket, presenterade läget för de bägge projekten Stockholms Byggmästareförenings väg- och anläggningsträff förra veckan.

Björn Terstad har presenterat Norra Länken tidigare i samma forum. Närmare bestämt för tio år sedan, då projektet låg i ungefär samma fas som i dag. Den gången var debatt- och opinionsturbulensen betydligt större och projektet föll på en 100 meter lång schaktningen i gräsfickan bakom Wennergren Center, som sedan skulle återställas. "Intrång i Nationalparken" blev Regeringsrättens dom.
Nu efter nya utredningar, ny projektering och en arbetsplan som legat klar sedan år 2000 är det dags igen.

-Det har hänt mycket de senaste tio åren. Stockholmsregionen har haft en befolkningstillväxt motsvarande hela Malmö, bostadsbristen har blivit alltmer akut och trafiksituationen allt sämre. På vägsidan har ingenting hänt, bortsett från Södra Länken, säger Björn Terstad.

-Dessutom har nya utbyggnadsplaner tillkommit; i Hjorthagen, Värtahamnen och Norra stationsområdet planeras 10000-tals bostäder och ett stort antal arbetsplatser. Dessa planer går inte att genomföra utan förbättrad infrastruktur. Nyttan av länken upplevs nog nu tydligare och det märks delvis i debatten. Tonläget är annorlunda och här tror jag att vi haft nytta av framgångarna med Södra Länken, säger Björn Terstad.

Norra Länken dyker ner under jord vid Norrtull och kommer upp vid Storängsbotten på ett sätt som möjliggör en koppling till en eventuell Österled. Just nu pågår utvärderingen av kritiska sträckan Bellevueparken bakom Wennergren Center där man stupade förra gången. Detaljplanerna är annars, bortsett från denna del, klara.

-Vi ska greja detta utan att stryka ett enda grässtrå. Vi går ner direkt med en fyrfilig motorväg som smiter förbi fyra meter från byggnaden. Vi kommer att klara detta, säger Björn Terstad.

Här gör man också en speciell entreprenadupphandling som är uppdelad i tre skeden. Först projektering, i andra skedet ska entreprenören fysiskt och fältmässigt visa att det fungerar. Sedan kan själva bygget börja.

-Det är spännande. Vi har frigjord kompetens av byggherrar, konsulter och entreprenörer som nyss byggt Södra Länken. Vi har aldrig fått så mycket beröm för något projekt, men allt kan bli bättre, bland annat samspelet mellan oss som byggherre och entreprenörerna. Viljan finns, säger Björn Terstad.

-Vi hittar också bra saker att från Fia och deras tio punkter för effektivare bergbyggande. Ett konkret exempel är att använda standarddokument som AB och AMA, istället för att krångla till det. Rent tekniskt har vi också en del spännande funderingar på hur vi kan göra tunnlar täta på ett billigare sätt än i Södra Länken-projektet, säger Björn Terstad.



NORRA LÄNKEN - FAKTA
Norra Länken ingick i Dennispaketet. Den västra delen (Karlberg-Norrtull) av länken är byggd och öppnades 1991. Den östra delen som nu ska byggas sträcker sig mellan Norrtull och Värtan och har anslutning till Roslagsvägen vid Universitetet.

Längd: 5 km (inklusive 1 km som redan är byggd). Det mesta ligger i tunnel. Den längsta tunnelsträckningen blir 3 km.
Ekonomi: Budgeten är ca 7 miljarder kronor, där staten svarar för 75 procent och Stockholms stad för 25 procent.
Projektering: Projektering och framtagande av bygghandlingar är uppdelat i sex bitar och pågår för fullt.
Entreprenader: Entreprenadplanering pågår. Totalt kommer det att röra sig om 40-50 entreprenader, där 10 entreprenader blir rejält stora.
Byggtid: Vägverket räknar med att kunna byggstarta de stora entreprenaderna under hösten 2006. Allt ska vara klart 2014.


CITYBANAN - FAKTA
Planering pågår. Citybanan blir en tvåspårig järnväg i tunnel, som sträcker sig under Stockholms innerstad från Stockholms södra till Tomteboda, via två nya stationer (se även BIN 11.05).
Tunnelängd: ca 6 km.
Nya stationer: Två underjordiska stationer; station City (belägen under den blå tunnelbanelinjen) och station Odenplan.
Kostnad: ca 7,5 miljarder kronor.
Byggtid: 2006-2011.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.