Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Nu rullar tågen på Citybanan

Publicerad: 10 Juli 2017, 08:56

Bild 1/5  Plattformsdörrarna ökar säkerheten vid perrongerna. De öppnas och stängs samtidigt som tågdörrarna. Pendeltågsförarna har övat på att stanna på exakt rätt position.

Foto: Anders Siljevall

Klockan 05:04 på måndagsmorgonen avgick det första tåget på Citybanan. På söndagen firades målgången av projektet som en milstolpe för såväl Stockholm som hela Sverige.


– Citybanan ger möjlighet till tätare turer och kortare restider som förenklar vardagen för stockholmare på väg till förskolehämtningen, hem från jobbet eller till första dejten. Men den är också en gåva till hela tågsverige. Nu avlastas järnvägen där det behövs som mest, avrundade statsminister Stefan Löfven sitt tal under invigningsceremonin för Citybanan vid Odenplan söndagen den 9 juli.

Efter en högtidlig knapptryckning var det dags att stiga ner i den nya stationen för premiärturen genom tunneln som fördubblar tågkapaciteten genom Stockholm city.

Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, gav en bild av projektets storlek och komplexitet.

– Vi har sprängt ut enorma mängder bergmassa. Tunneln har sprängts ut så nära tunnelbanan som det har varit möjligt, vilket har ställt stora krav. Som mest har vi varit 2 500 personer som arbetat med projektet, berättade han.

Utmaningar har inte saknats. Allvarligast är självklart de dödsolyckor som skett under arbetets gång.

– Självklart har detta varit det tuffaste, menade Kjell-Åke Averstad.

Ett framgångsrecept har varit att satsa på kommunikation och dialog.

– Vi har lyckats skapa ett förtroende. Vi visste att få skulle älska oss under arbetet, men dialogen med entreprenörer, medborgare, Svenska Kyrkan och många andra har varit framgångsrik, berättade Averstad.

Citybanan

■ Citybanan är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Trafikverket har ansvarat för själva bygget och finansieringen har gjorts genom stat (Trafikverket), landsting och kommun samt Mälardals- och Östgötaregionerna. Sammanlagt uppgår projektets budget till cirka 17 miljarder kronor.
■ Arbetet påbörjades officiellt i januari 2009.
■ Två nya stationer har byggts, Stockholm Odenplan och Stockholm City, som ersätter de två gamla pendeltågsstationerna. Genom att förlägga pendeltågstrafiken 10 – 45 meter under jord skapas möjligheter för att öka tågkapaciteten i Stockholm på sikt.
■ En ny järnvägsbro, Älvsjöbågen, har byggts vid Årsta. Dit flyttas fjärrtågs-, regionaltågs- och godstågtrafiken i Årstaområdet.
■ Flera dödsolyckor har skett under arbetetsgång. Sex stycken enligt Arbetsmiljöverket, men Trafikverket anger antalet fem, eftersom den sjätte, som blev påkörd av ett tunnelbanetåg vid Mariatorget, inte arbetade för någon av projektets entreprenörer utan för SL.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.