Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Nu smäller det i Katarinaberget vid Slussen

Publicerad: 11 januari 2017, 10:55

De första sprängningarna i Katarinaberget i Slussen i Stockholm har startat. Genom att skjuta med extremt små laddningar – på bara runt ett kilo styck – ska man skydda den känsliga miljön.


– Det gick över förväntan bra att börja spränga. Det vi varit rädda för är att allmänheten inte ska kunna hålla sig borta från avspärrningarna, men det gjorde de! säger Mikael Kauppi, vd på Magnus Schakt som utför arbetet som underentreprenör till Skanska.

Det som ska göras i Katarinaberget är bland annat sprängningsjobb inför grundläggningarna av den nya bron som ska gå över Nya Slussen. Man kommer spränga tre gånger om dagen varje vardag i åtta veckor följt av en paus på tre månader. Under pausen ska man bygga en ny gångbro längs husfasaden på andra sidan Katarinavägen för att kunna komma åt området närmast tunnelbanan. Man spränger sedan i ytterligare åtta veckor följt av ytterligare några månaders paus och sedan kommer ytterligare en period av sprängningar. Totalt spränger man 10 000 kubikmeter berg.

Förutom att området ligger tätt inkilat bland mängder av fastigheter är det även väldigt nära tunnelbanan.

– Vid nästa sprängningsperiod kommer vi jobba bara några meter från tunnelbanan, som inte får påverkas alls av arbetet, säger Eva Rosman.

Berget man spränger i är av ganska dålig kvalitet.

-Det är också en anledning till de väldigt små salvorna, säger Eva Rosman.

Varje fastighet i området har besiktigats och fått ett gränsvärde. Ett tjugotal mätstationer finns nu utplacerade i området och mäter vibrationer under varje salva.

– Larmnivåerna är satta med god marginal för vad fastigheten tål, larmet går vid 80 procent så vi får en tidig indikation om vi börjar närma oss maxvärdet, säger Eva Rosman.

Företaget Magnus Schakt har vana av att vara på plats där allmänheten rör sig.

– Vi har sprängt allt i Citybanan och där sköt vi mitt på perrongen hela tiden. Själva sprängningsarbetet brukar inte vara något problem, men det gäller att få allmänheten att stanna utanför avspärrningarna, säger Mikael Kauppi.

Securitas finns på plats för att hejda de största folkstormarna. Allmänheten kan också prenumerera på en sms-tjänst för att få påminnelser om sprängningarna.

När sprängningsarbetena är klara kommer den nya Katarinavägen börja byggas.

Samtidigt som man spränger inför bron förbereds också området för anslutningen till den kommande bussterminalen i Slussen. Själva terminalen har ingen lagakraftvunnen detaljplan ännu, men de arbeten som nu kommer att göras vid Katarinavägen är godkända och har tillstånd. Bussterminalens första detaljplan blev underkänd och hela processen fick göras om. Där har man kommit så långt att kommunfullmäktige väntas fatta beslut under februari.

– Men för att inte behöva gräva upp Katarinavägen igen när vi får en gällande detaljplan så gör vi de arbetena redan nu, säger Eva Rosman.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.