Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Ny projektmodell ökar vägbyggarens handlingsfrihet

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:42


Av Margareta Redlund
Vägverket i Stockholm prövar en ny modell för genomförande av en delentreprenad på Norrortsleden. Modellen går ut på att ge entreprenören ett helhetsåtagande som omfattar projektering, byggande samt drift och underhåll 15 år framåt. Därigenom får entreprenören möjlighet att utifrån bestämda funktionskrav själv välja tekniska lösningar och produktionsmetoder.

- Vi hoppas att modellen ska ge en rad fördelar. Målet är lägre totalkostnader, förbättrat samarbete mellan beställare och entreprenör, ökad kompetens hos entreprenören och större utrymme för att införa ny teknik, säger projektledare Per-Olov Karlsson, Vägverket region Stockholm.

Normalt när Vägverket genomför ett projekt anlitas en projektör som ritar vägen efter Vägverkets intentioner, en entreprenör som bygger och slutligen en driftentreprenör och en entreprenör för underhåll.

- Tillspetsat innebär detta risk för att var och en optimerar sitt skede utan tanke på helheten, det vill säga projektören ritar för sig och entreprenören bygger för att klara sitt garantiåtagandet på några år. Med den nya modellen får vi ett livscykeltänkande som sträcker sig femton år fram i tiden. Samtidigt ökar entreprenörens frihet och ansvar, säger han.

Han betonar att modellen, som kallas funktionsentreprenad med helhetsåtagande, inte ska ersätta de gängse upphandlingsformerna utan är ett komplement för de objekt där modellen är lämplig.

- Vi har fortfarande ansvaret för de övergripande funktionskraven men behöver inte styra i detalj hur vägen ska se ut och drivas, betonar han.

Enligt Vägverket är intresset stort för den nya modellen, som stämmer väl överens med de tankar som finns bland entreprenörerna.

- Entreprenörerna får möjlighet att utnyttja sina resurser på ett annat, och förhoppningsvis mer utvecklande, sätt. Kompetens, bra samarbetsformer och helhetstänkande är viktiga ingredienser, säger Per-Olov Karlsson.

Norrortsleden, som är Stockholmsregionens största nu pågående anläggningsprojekt, är uppdelad i elva entreprenader av varierande storlek och genomförandeform. Den sista delentreprenaden, en sju kilometer lång sträcka mellan Täby Kyrkby och Rosenkälla, bedömde Vägverket vara lämplig för att testa den nya modellen.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.