Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Ny rapport skissar på 22 nya t-banestationer i Stockholm

Publicerad: 10 Oktober 2017, 13:47

En rapport som Stockholms Handelskammare och Tyréns har tagit fram föreslås att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer, vilket kan ge 200 000 nya bostäder, enligt rapportförfattarna.


- Mycket av det vi föreslår borde egentligen vara på plats redan i dag. Kapaciteten är otillräcklig, samtidigt som Stockholms län växer med närmare 40 000 människor varje år. Nu krävs det framtidsinriktade beslut från politikens sida, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Ingen annan kollektivtrafik i Sverige har så stora resandeströmmar som tunnelbanan i Stockholm. Det görs omkring 1,2 miljoner resor varje dygn. Handelskammarens förslag på nya tunnelbanelinjer sträcker sig tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i Nordväst. Nya tvärförbindelser ska avlasta de inre delarna av tunnelbanenätet och ger 13 nya bytespunkter. Det blir totalt 22 nya tunnelbanestationer förutom de 14 som redan är planerade.

- Utbyggd tunnelbana är bra för miljön, den ekonomiska utvecklingen och de tiotusentals personer som varje dag kommer utnyttja färdmedlet, säger Daniella Waldfogel.

Rapporten i korthet:

■ T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.
■ Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostäder.
■ Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.
■ T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.
■ Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.
■ Gröna linjen till Skarpnäck förlängs till Bollmora (Tyresö centrum), med en ny station vid Älta. Bostadspotentialen i Tyresö är 45 000 bostäder. I Älta kan det byggas 17 600 bostäder.
■ Den nya tunnelbanan till Nacka förlängs till i första hand Orminge – med en ny station i Björknäs – men helst till Gustavsberg.
■ I rapporten föreslås även en förlängning av tunnelbanan från Fruängen via Långsjö och Snättringe till Huddinge centrum. Bostadspotentialen är 11 300 i Långsjö, 20 900 i Snättringe och 30 100 i Huddinge centrum.

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.