Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Nya Slussen ska svälja mycket vatten

Publicerad: 11 Maj 2012, 08:21

Sakta men uppenbarligen allt mer säkert närmar sig byggstarten för nya Slussen i Stockholm. Något måste göras, inte bara för att Slussen är i dåligt skick, utan också för att undvika översvämningar vid Mälaren. Slussen måste få ett större ”svalg”.


I princip är den politiska processen avslutad, den 12 december 2011 klubbade den borgerliga majoriteten i Stockholms stadshus projektet.

Men vid sidan av politiken finns myndigheter och domstolar. Den 3 maj beslöt länsstyrelsen i Stockholms län att avslå alla överklaganden av projektet.

– Enligt vår bedömning kommer ingen av dem som överklagat kommunens beslut att drabbas negativt i så stor omfattning att det utifrån plan- och bygglagen motiverar att detaljplanen upphävs, säger länsassessor Carina Johansson.

Planen hade överklagats till länsstyrelsen av 205 personer. Av dem är 45 berörda av frågan i lagens mening och hade därmed rätt att överklaga.

Byggandet av nya Slussen är en riktig långbänk, projektet har diskuterats i årtionden. Några vill laga och bevara den nuvarande, hårt slitna, konstruktionen från 1930-talet. Andra vill att en kopia av den befintliga konstruktionen byggs. Andra vill se en omdaning men annorlunda än den som den politiska majoriteten i Stockholm har klubbat.

Länsstyrelsens avgörande kan överklagas till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. I den domstolen ligger sedan den 9 mars i år Stockholms stads ansökan om en ny vattendom.

Slussen ligger i hjärtat av Stockholm, där Mälarens sötvatten möter Östersjöns saltare vatten. Mälaren förser omkring 2 miljoner människor med dricksvatten. Med det ändrade klimat som väntar oss ökar risken för översvämningar kring Mälaren.

Men redan med dagens klimat är risken stor. På hösten 2000 var Mälaren nära att svämma över sina bräddar i centrala Stockholm. Tunnelbanan hade kunnat översvämmas vid Gamla stan och eftersom Stockholm under mark har massor av tunnlar och hålrum, bland annat med känslig elektronik för stadens infrastruktur, hade konsekvenserna kunnat bli mycket svåra.

Enligt SMHI är risken 10 procent att en allvarlig översvämning vid Mälaren ska bli verklighet inom tio år, redan med dagens klimat.

– Det var på sätt och vis tur att vi fick en varningssignal på hösten 2000. Annars hade det varit svårare att peka på riskerna, säger Sten Bergström, professor på SMHI.

I dag klarar Slussen ett vattenflöde på 300 kubikmeter per sekund. Nya Slussen ska klara 1 400 kubikmeter per sekund. Den ska därmed minska risken för översvämningar liksom för låga vattennivåer runt Mälaren. Den ska också hindra att saltvatten från Östersjön tränger in i Mälaren.

För dem som planerar och bygger nya Slussen blir det till att ta hänsyn till många faktorer. I Mälardalen och området däromkring pågår fortfarande landhöjningen efter den senaste istiden. Men med det nya klimatet väntas havsnivån stiga. Dessa två processer kommer att mötas så att vi inte längre märker av landhöjningen, i stället kommer strandlinjen att stiga.

– Vi räknar med att det vänder någon gång omkring 2050, säger Sten Bergström på SMHI.

Mark- och miljödomstolen kan meddela en ny vattendom under 2013. Därefter kan den domen överklagas till Mark- och miljööverdomstolen.



Nio år av byggande

Under 2013 mjukstartar byggandet av nya Slussen, bland annat ska ledningar dras om. Den verkliga byggstarten väntas 2014. Sex år senare ska nya Slussen kunna tas i drift och 2022 ska hela projektet vara slutfört.

Kostnaden för nya Slussen beräknas till 8 miljarder kronor. Det är arkitekter hos Foster + partners och Bergs som svarar för utformningen av nya Slussen.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.