Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Nya spår ska öka farten i Roslagen

Publicerad: 5 Februari 2014, 10:02

Utbyggnaden av Roslagsbanan innebär bland annat dubbelspår, planskilda korsningar, bullerdämpande åtgärder, fordonsköp och ombyggnad av stationer till ett värde av runt 8 miljarder kronor. Den sker i flera etapper och ska vara klar 2018.


– Grattis Österåker, utbrast kommunalrådet Michaela Fletcher Sjöman, när första spadtaget häromveckan togs för utbyggnaden av en av delsträckorna på Roslagsbanan.

Roslagsbanans smalspåriga järnväg förbinder Östra Station i Stockholm med slutstationerna Näsby Park, Österskär och Kårsta. En utbyggnad av järnvägen från enkelspår till dubbelspår har länge stått på nordostkommunernas önskelista.

Utbyggnadens första delsträcka blev klar 2010. Nu fortsätter SL med sträckan Rydbo – Åkers Runö för att under 2014 påbörja ytterligare två sträckor och några år senare tre sträckor till. Totalt handlar det om runt 20 kilometer.

Utbyggnaden handlar i första hand om att göra om enkelspåren till dubbelspår, göra säkerhetshöjande åtgärder och planskilda korsningar, bygga bullerskärmar, uppgradera befintliga stationer och bygga ett nytt resecentrum i Arninge. Satsningen är kostnadsberäknad till 8 miljarder kronor. Då ingår även upprustning av vagnar och nyköp.

– Syftet med utbyggnaden är att öka Roslagsbanans kapacitet och höja säkerheten. Idag håller tågen en hastighet på 80 kilometer i timmen. Med ombyggnaden kan hastigheten öka samtidigt som banan klarar högre axeltryck, säger Markus Björk, SL, som är projektledare för dubbelspårsutbyggnaden.

Satsningen är den största i Roslagsbanans historia. Nu tas ett välbehövligt helhetsgrepp, vilket är en förutsättning för att kommunerna runt banan ska kunna utvecklas. Nordostborna älskar sitt tåg. För många år sedan var det diskussion om att lägga ner Roslagsbanan och ersätta den med andra trafikslag. En omröstning gjordes och en förkrossande majoritet ville ha järnvägen kvar.

Under ett vardagsdygn väljer 45 000 att resa med Roslagsbanan. Eftersom kommunerna Vallentuna, Täby och Österåker är tillväxtregioner har antalet resenärer ökat med 20 procent under den senaste treårsperioden. Det innebär att 2030 kommer resandet med Roslagsbanan att ha ökat med 80 procent under högtrafik räknat från 2008.

Den första delsträckan med dubbelspår var Åkers Runö – Åkersberga och blev klar för ett par år sedan. I dagarna har markarbetena för nästa etapp påbörjats, som är en 5,6 kilometer lång sträcka mellan Rydbo och Åkers Runö. Där bygger Frijo och Veidekke på generalentreprenad banken för dubbelspår, en järnvägsbro, en vägbro och en så kallad friluftspassage. Efter dessa entreprenader kommer en Best- (bana, elektrifiering, signal och tele)entreprenad, som utför de järnvägstekniska arbetena.

Marken är geotekniskt mycket komplicerad med kuperad terräng, kärr och gyttja.

– För grundläggningen behövs ett helt smörgåsbord av olika tekniker bland annat kalkcementpelare, bankpålning, pålplattor och lättfyllnader. Marken är så dålig att det inte ens går att komplettera det befintliga enkelspåret med ytterligare ett spår. Det måste tas bort helt och grundförstärkas för att ett dubbelspår ska kunna byggas, berättar Markus Björk.

Det finns många osäkerhetsfaktorer i utbyggnaden av Roslagsbanan som kan påverka både tidplan och budget. Järnvägsplaner och detaljplaner måste klaffa, överklaganden och komplicerade förhandlingar med markägare kan ge förseningar är några exempel.

Upprustningen av Roslagsbanan hade ursprungligen budgeterats till 9,5 miljarder kronor. Men Stockholms Läns Landsting kom med sparkrav, vilket bland annat resulterat i att vissa enkelspår bibehålls.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.