Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Nynäshamn växer när Stockholm bygger

Publicerad: 30 Mars 2016, 05:00

Stockholms många och brådskande byggprojekt har gjort att Nynäshamns hamn blomstrar. Under förra året ökade godshanteringen i hamnen med femton procent jämfört med året innan, och nu bygger man om för att få plats. Byggindustrin besökte en hamn där det gäller att hålla sig undan för dragtruckarna.


Måndag förmiddag i Nynäshamns hamn och Stena Gothica har just angjort kajen. Nu väller lastbilarna med last från Lettland ut ur båten och slingrar sig mot tulltjänstemännen som står redo att rycka in.

– Tullen jobbar hårt och intensivt här hela tiden, säger Marcus Johansson som är driftchef i Nynäshamns hamn, där man tar emot gods från Lettland, Polen och Gotland.

En första pust av trafik kommer snabbt, men snart avtar kön av lastbilar och tempot blir lite långsammare, om än fortfarande intensivt. Nu vidtar den mer tidskrävande lossningen. Fordonen som stått på båtens andra och tredje däck tar längre tid på sig att balansera sina stora fordon längs den smala rampen ner på kajen. Parallellt ilar hamnens egna dragtruckar fram och tillbaka och vänder ständigt riktning på hytten när de hämtar och lämnar trailrar och mafivagnar. Trailrarna med prefabväggar lutade två och två mot varandra ska parkeras i väntan på dragbilar och mafivagnarnas last mellanlagras innan den körs ut till byggvaruhus i hela Sverige. I andra riktningen brukar man bland annat lasta Scaniachassin som ska till Polen och Lettland. Det finns att göra, milt sagt.

– Trafiken har ökat här successivt sedan det började byggas i Stockholm. Vi har haft en stor volymutveckling sedan 2013 och sen har det gått väldigt fort, säger Marcus Johansson.
Detta leder även till att personalstyrkan växer.

– Jag har nyligen anställt två till i personalen, nu är vi tio som jobbar, säger Marcus Johansson och visslar åt en av chaufförerna att öppna en tung grind åt oss så vi ska kunna komma närmare lastfartyget.

Att trycket är hårt på hamnen tror han beror på att det är kort inseglingsväg, vilket färjelinjerna gillar.

– Fartyg vill inte ligga vid kaj, de ska ut till havs och bära last, säger Marcus Johansson.

I Nynäshamn har man i tio års tid väntat på att bygget av Norviks hamn ska bli av, norr om den nuvarande godshamnen. Hamnen är tänkt att avlasta den nuvarande godshamnen. Men hamnar låter sig inte byggas i en handvändning eftersom både närboendes och naturens behov måste tas i akt innan bygget.

– Den nya hamnen har varit på gång i tio år, men nu är ärendet i sista instans och vi tror inte längre att det finns något som ska göra att vi inte kan bygga. Hoppas vi, säger Marcus Johansson.

Den nya hamnen kommer att ta emot rullande gods och containers på Norvikudden i sju kajlägen på totalt 1 400 meter.

– Den nya hamnen behövs verkligen, vi kommer att flytta en del av vår verksamhet och personal dit, säger Marcus Johansson.

Den nya hamnen kommer vara en ren godshamn, medan den nuvarande hamnen kommer att stå för den mesta rena passagerartrafiken.

– Det är det som är framtiden, att bara ha passagerartrafik fungerar inte längre. Det blir vanligare att rederierna kombinerar lastfartyg och passagerarfartyg för att få bättre lönsamhet, så kallad ro-pax trafik, säger Marcus Johansson.

I april kommer man att börja med markstabiliserande arbeteten i Norvik. I väntan på det visar Marcus upp de ombyggnationer som görs i Nynäshamns hamn för att effektivisera den nuvarande hamnytan så gott det går.

– Vi gör om hela planen för att få den mer effektiv, vi måste få in fler fordon på ett mindre område. Dessutom kommer vi se till att enbart lastbilar med bokad frakt får komma in på området, vi har inte plats för några andra fordon.

Parallellt med godstrafiken tar hamnen emot stora utländska kryssningsfartyg vid behov. Dessa har tidigare fått ligga ankrade en bit ut från kajen och så har passagerarna körts in med mindre båtar. Men nu ska man bygga en Seawalk med en 260 meter lång hopfällbar brygga som kan läggas intill fartyget. Att kryssningsfartygen kommer närmare hamnen med landanslutning gör att man får i land passagerarna snabbare, vilket gör att det krävs snabbare logistik med bussarna som väntar på kryssningsplanen.

– Det är trångt med en 330 meter stor färja i hamnen, men det kommer fungera, säger Marcus Johansson.

Vid aktern på Stena Gothica fortsätter lossningen, och när hela fartyget är tomt får Byggindustrin kliva ombord. Stena Gothica har tre lastdäck, men har även cirka 180 passagerarplatser. På passagerardäck finns en minimal tax free-shop, en tv-lounge och en liten restaurang med självservering som servar chaufförerna.

Överstestyrman Tommy Sjöberg som just genomfört en lyckad lossning ser fram emot att gå av sitt 14 dagars arbetspass och åka till Göteborg senare på kvällen. Men kapten Lars Annas ska fortsätta vidare till Lipaya i Lettland och därifrån till Tyskland. De har båda märkt av den ökade godshanteringen mellan Nynäshamn och Lettland, eftersom de fått hoppa in och köra extra till Nynäshamn.

– Vi har väldigt mycket last här i denna hamn så vi stöttar upp extra och vi har lagt märke till att det är mycket byggtrafik, säger Tommy Sjöberg.

– Det är inte lika mycket betong när vi kör mellan Tyskland och Lettland, även om det är mycket byggtrafik även där, säger Lars Annas.

Den mulna himlen utanför de många fönstren i Lars Annas stora kaptenshytt klarnar lite och vi går av färjan och vidare mot lunchrummet i hamnkontoret. Där sitter bara tre ur personalen - Gunnar Augustsson, Stefan Gidlöf och Pelle Danielsson och dricker lunchkaffe.

– De andra har inte haft tid att komma in än, säger Stefan Gidlöf.

Hamnpersonalen jobbar på skift mellan 7–22 sju dagar i veckan och sedan är de lediga en hel vecka.

– Vi jobbar så här för att täcka in alla båtar som kommer på väldigt olika tider på dygnet. Dessutom vill de som jobbar gärna jobba mycket när de väl jobbar, säger Marcus Johansson.

Gunnar, Stefan och Pelle har jobbat i hamnen i många år och de märker verkligen av att de får mer och mer att göra.

– Det har ökat enormt, och det är otroligt mycket som går till byggindustrin, säger Gunnar Augustsson.

– Vi sitter några minuter till nu, sedan sitter vi inte mer förrän ikväll klockan 22.00, säger Stefan Gidlöf innan han och kollegorna drar på sig varseljackorna och drar ut för att fortsätta arbeta.

Relaterade artiklar

Kapellskär hoppas ta stockholmslast

Martina Strand Nyhlin

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.