Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 14 juli 2010, 13:13
Danska Pihl & Søn knep det sista stora anläggningskontraktet tillCitybanan i Stockholm. Det handlar om bygget av järnvägsbron över Årstaspårområde - ett kontrakt värt 315 Mkr.
Avtalet innebär att projektet - med en budget på 16,8 miljarder kronor (2007 års prisnivå) - nu upphandlat den sista av totalt åtta stora anläggningsentreprenader:
1. Tomteboda betongtunnel
Peab bygger en betongtunnel på spårområdet i Tomteboda, som ska ansluta till Citybanans tunnel i berget under Vasastan.
2. Vasatunneln med Station Odenplan
Tunneln mellan Norra Stationsgatan och Observatorielunden drivs av Bilfinger Berger.
3. Norrmalmstunneln
Oden Anläggning driver tunnel mellan Observatorielunden och Norra Latin.
4. Norrströmstunneln med Station City
NCC driver tunnel från Norra Latin till Riddarholmen samt bygger Station City under tunnelbanans blå linje.
5. Söderströmstunneln
Från Riddarholmen, genom sänktunneln på Söderströms botten, driver JVS tunnel in i Mariaberget. JVS - Joint Venture Söderströmstunneln (Züblin och Phil & son).
6. Södermalmstunneln
Züblin Scandinavia AB driver bergtunnelen mellan Söderströmstunneln och Anslutning Stockholms södra.
7. Anslutning Stockholm Södra
Bilfinger Berger ansluter Södermalmstunneln till pendeltågsstationen Stockholm Södra.
8. Årstabron-Älvsjö
Pihl & Søn: En 1,4 km lång järnvägsbro ska byggas över spårområdet i Årsta och Älvsjö.
Årstabron-Älvsjö blir en cirka 1,4 kilometer lång enkelspårsbro med en högsta höjd på 16 meter. Skönhetsrådet har lovordat utformningen av järnvägsbron. I ett utlåtande säger rådet att "brolösningen är smäcker och elegant med en spänst som sällan utmärker järnvägsbroar."
Byggstart för järnvägsbron blir i mitten av augusti men projekteringsarbetet inleds i princip omgående. 2014 ska arbetet vara klart vartefter spår och ledningar kan börja dras. Bron över Årsta spårområde tas i bruk samtidigt som Citybanan öppnar för trafik 2017 och är en förutsättning för ett effektivt utnyttjande av anläggningen.
Citybanan är en 6 km lång pendeltågstunnel genom Stockholm mellan Tomteboda och Södra station med två nya stationer vid Odenplan och City. När Citybanan är klar 2017 fördubblas kapaciteten för järnvägstrafik genom staden.
Per Hindersson