Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Priset på asfalt 50 procent dyrare i Stockholm förra året

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Priserna på de beläggningsentreprenader som Vägverket handlade upp förra året varierar stort mellan olika regioner i landet. Detta har fått Konkurrensverket att reagera och kräva in en förklaring av bolag i anläggningsbranschen.


Sedan år 2000 priserna på asfaltbeläggningar med standardprodukten ABT, som används vid cirka 30-50 procent av Vägverkets beläggningar varit avtagande. Men mellan 2007 och 2006 hände något - priserna på  ABT-beläggningar vände uppåt.

Skillnaden mellan olika regioner i landet är dock markanta. I Stockholm ökade priserna med så mycket som 50 procent, medan prisuppgången i nedre Norrland bara är någon enstaka procent. I landet som helhet är prisökningen cirka 15-16 procent, dock inte så mycket som de 25 procent som Konkurrensverket gick ut med för ett par veckor sedan.

Prisökningen 2007 sker samtidigt som den allmänna prisutvecklingen enligt entreprenadindex E84 går ner.
-Det är anmärkningsvärt att priserna stiger så mycket på en standardprodukt. Varför det ser ut så vet jag inte, men prisuppgången har inte med oljepriset eller betumenprisernas fluktuationer att göra, säger Lars Jacobsson, på Vägverket.

Prisvariationerna på ABT-beläggningar har fått Konkurrensverket att lyfta på ögonbrynet.  
-Anläggningsbranschen har en historia av kartellbildning och prissamverkan och branschen i sig har en karaktär som gör att kartellbildning lätt kan uppstå, säger Anders Gerde, konkurrenssakunning på Konkurrensverket, som också beklagar den felaktiga sifferuppgift som verket gått ut med tidigare.
Homogena produkter, där priset i stort sett är det enda man kan konkurrera med, och som köps och säljs genom offentlig upphandling, är sårbar för kartellbildning eller annan typ av olaglig samverkan.

I ett brev till ett tiotal företag i anläggningsbranschen har Konkurrensverket krävt förklaringar till prisökningarna i vissa regioner. Enligt de svar som hittills kommit in finns en förklaring till att prisbilden stuckit iväg i storstadsområdena - och då särskilt i Stockholm, mälardalen och västra Sverige - under 2007 kan vara att upphandlingarna varit uppdelade på fler, mindre entreprenader, vilket innebär fler förflyttningar av maskiner. Strängare säkerhetskrav från Vägverket vid beläggningsarbeten i storstäder och mer nattarbete är andra förklaringar som kommit in.
¬-En annan synpunkt som vi har tagit del av är att flera mindre företag har blivit uppköpta på senare tid, till exempel Sandahls i Göteborg som numer ingår i Peab, och färre aktörer ger förstås till sämre konkurrens, säger Anders Gerde.

Misstänker Konkurrensverket en ny asfaltkartell?
-Nja, generellt kan man säga att efter att den förra kartellen avslöjats så sjönk priserna och när vi ser att de stiger undrar vi vad de beror på. Men detta är ingen kartellutredning i första hand, utan ett sätt för oss att höra oss för i branschen vad det beror på, säger Anders Gerde.

Peter Gimbe, presschef på Skanska, har upprörts över Konkurrensverkets anspelningar och att verket gått ut med uppgifter som inte var korrekta.
-Det är bra att Konkurrensverket frågar oss om prisuppgången och för en dialog, men vi tycker att det är olyckligt att de går ut offentligt med felaktiga siffror och med en anklagande ton om att det skulle vara en ny asfaltkartell på gång, långt innan man vet vad som har hänt.

Peter Gimbe vill av konkurrensskäl inte i detalj gå in på hur Skanska förklarar priskillnaderna på ABT-entreprenader mellan regionerna, men menar att det är svårt att jämföra ett år rakt av med ett annat. Det kan handla om väldigt olika typ av entreprenader.
-Skillnaderna kan bero på geografisk spridning, entreprenadernas storlek, om man använt återvunnen asfalt eller ny. Det är sådana saker som påverkar, liksom den totala volymen i en region. Sedan ska man komma ihåg att ABT inte utgör hela marknaden. Det finns rätt många variabler som kan ha betydelse för priset och det har vi berättat för konkurrensverket, säger Peter Gimbe.

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.