Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

"Projektet blev aldrig riktigt pausat"

Publicerad: 19 November 2019, 09:54

Foto: UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture

I slutet av 2017 valde Trafikkontoret i Göteborg ut NCC för att genomföra tidiga arbeten kring den planerade linbanan i staden. Hur går det egentligen med projektet, som nyligen bantades ner? Vi frågar Torbjörn Fant, regionchef på NCC Civil West.


Hur har NCC arbetat med stadslinbaneprojektet sedan avtalet slöts? Vilka typer av arbeten ingår?

– Avtalet mellan Trafikkontoret och NCC slöts i augusti 2018, sedan dess har NCC varit med i projektet och tillsammans med Trafikkontoret räknat fram en kostnadsbedömning för stadslinbanans utformning. Den presenterades för Trafiknämnden i april 2019 och då fick Trafikkontoret ett justerat uppdrag. Sedan dess har vi och vår konsultgrupp tillsammans med Trafikkontoret fortsatt jobba med att ta fram och räkna på en förenklad stadslinbana. Vi har tillsammans med Trafikkontoret i projektet gjort den bästa bedömningen utifrån de förutsättningar som funnits. Viktigt att komma ihåg är att projektet befinner sig i ett mycket tidigt skede.

Har NCC byggt linbanor tidigare?

– NCC är duktiga på stora infrastrukturprojekt i stadsmiljö, i projektet har vi tagit med oss Leitner Ropeways, som har stor erfarenhet av linbanor och speciellt av den typ som är aktuell för Göteborg. Vi är glada att få vara med och bidra  med vår kompetens  till bra kollektivtrafiklösningar i Göteborg. Göteborgs stad är progressiva  och framsynta  som tittar på nya former av kollektivtrafik.

LÄS MER: Halva priset på nya linbaneförslaget

Hur har ert arbete påverkats av att projektet sattes på paus på grund av att det såg ut att bli dyrare än planerat?

– Projektet blev aldrig riktigt pausat, vad som hände var att Trafikkontoret i april fick ett justerat uppdrag av Trafiknämnden som bland annat innebar att ta fram alternativ utformning och inriktning för en stadslinbana i stråket Järntorget – Wieselgrensplatsen med målet att nå; en halverad investeringsvolym, en kraftig minskning av driftkostnaderna och en tidigarelagd trafikeringsstart än för konceptanläggning som presenterades i mars. Tillsammans med Trafikkontoret har vi tagit fram ett par utformningsalternativ på en förenklad stadslinbana och räknat fram kostnader för dessa.  Samarbetet har varit väldigt bra hittills och det har vi största förtroende för att det kommer att fortsätta vara.

Vad händer nu när Trafikkontoret har presenterat nya förslag på utformning?

– Nu avvaktar vi besked från Trafiknämnden som beräknas komma i slutet av november. Göteborg växer och kollektivtrafiken behöver också växa utan att störa Brunnsparken och Centralstationen. De stora städerna blir större och miljöbelastningen måste reduceras. Vi tycker att det är bra att kollektivtrafiklösningarna utvecklas, och det är avgörande att vara öppna för och utreda alternativa lösningar.

Har NCC varit delaktiga i att ta fram de nya förslagen?

– Tillsammans med vår konsultgrupp och Trafikkontoret har vi tagit fram alternativ utformning och inriktning för en stadslinbana i stråket Järntorget – Wieselgrensplatsen.  Vi har inte varit delaktiga i de övriga punkter som ingick i Trafikkontorets justerade uppdrag.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.