lördag1 april

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Projektledningen om utnämningen till Årets sämsta bygge

Publicerad: 3 december 2018, 15:38

En dåligt skyddad krossanläggning är en av många anledningar till att Förbifarten utnämnts till Årets sämsta bygge.

Foto: Mattias de Frumerie

Den allt annat än smickrande utmärkelsen Årets sämsta bygge 2018 går till Förbifart Stockholms projekt Lovön.

Ämnen i artikeln:

Årets sämsta byggeTrafikverketFörbifart Stockholminfrastruktur

MdF

Mattias de Frumerie

mattias@byggindustrin.se


Kritiken mot jätteprojektet Förbifart Stockholm är stort från entreprenörerna i projektet, vilket Byggindustrin avslöjat i dag. Nu läggs ytterligare en sten på börda för Trafikverket och projektledningen. Tidningen Byggnadsarbetaren har nämligen tilldelat det 21 kilometer långa infrastrukturprojektet utmärkelsen Årets sämsta bygge 2018.

Byggnadsarbetaren motiverar utmärkelsen främst på grund av allvarliga brister i arbetsmiljön.

Tidningen tar bland annat upp att Arbetsmiljöverket under året lagt förbud på arbetena och hotat med miljonvite. Anmärkningarna har handlat om osäkra flyktvägar, en dåligt skyddad krossanläggning samt avsaknad av ett fungerande utrymningslarm. I artikeln nämns också en händelse vid en sprängning där en av Arbetsmiljöverkets inspektörer ska ha fått en skada på en trumhinna samt att en biltuta användes istället för riktig signalutrustning avsedd för sprängarbete.

Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket, beklagar utnämningen till Årets sämsta bygge.

Han hävdar bland annat att den sprängning som Byggnadsarbetaren tar upp visserligen hänt, men att varken han eller den berörda entreprenören, känner igen att en inspektör skulle ha skadats vid tillfället. Enligt Trafikverket ska alla ha befunnit sig på en säker plats.

– Arbetsmiljöverket har inte sagt något om detta, säger han.

Nä Byggindustrin kontrollerar uppgiften med Arbetsmiljöverket framgår att ett krismöte ska ha hållits med Arbetsmiljöverket och en projektledare hos Trafikverket i samband med händelsen, men om skadan på inspektören har tagits upp med Trafikverket är oklart.

Johan Brantmark hävdar att de brister som varit hänger samman med storleken på projektet.

– Det är en väldigt stor arbetsplats och det har tagit tid att komma på plats. Vi har tagit rättning i några frågor och jag tycker att vi har en välordnad och snygg situation på Lovön i dag, säger  Johan Brantmark.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Välj nyhetsbrev