Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Röd betongbro lyft för pendeltågtrafik

Publicerad: 26 november 2009, 09:02

Flaskhalsen för pendeltågtrafiken över Södertälje kanal försvinner när en ny järnvägsbro över Södertälje kanal står klar nästa år. Det blir en lyftbro med fyra pyloner i genomfärgad, röd betong. Projektets stora utmaningar har varit dels infärgningen, dels grundläggningen.


I juni nästa år får Södertälje ett nytt landmärke för dem som kommer söderifrån. Då är den nya lyftbron för pendeltågstrafiken över Södertälje kanal klar. Den byggs mellan E4an och den befintliga, 80 meter gamla järnvägsbron, och arbetsplatsen är extremt smal. Mellan nybygget och befintliga bron är det bara fem meter, där det är som smalast 60 centimeter! Avståndet till E4ans brusande trafik är inte mycket bättre, 30 meter.

Det som gör bron så speciell är dess färg. De fyra pylonerna är gjutna i vackert röd, genomfärgad betong och står i fin kontrast till anslutningsbroarnas grå betong. Varje pylon har krävt 15 gjutetapper med klätterform och det var ingen lätt uppgift att få den röda färgen jämn och homogen och utan kalkutfällningar. Men man har lyckats bra. Gjutningen har föregåtts av ett stort antal provgjutningar, där olika formsystem och formoljor testats. Betongindustri, som levererat betongen, menar att noggrannheten vid betongtillverkningen har varit en stor bidragande orsak till det jämna slutresultatet.

Om färgen är en utmaning för bron över Södertälje kanal är grundläggningen en annan. Den blev mer komplicerad än beräknat och beställaren, Banverket, och entreprenören, danska MT Höjgaard, var överens om en tidsrevidering. Det som gjorde grundläggningen extra besvärlig är stora förekomster av sten och block och mäktiga lerlager i kombination med branta slänter. Varje pylon är därför grundlagd på mellan 62 och 64, upp till 40 meter långa, stålkärnepelare, tillsammans 6,8 kilometer. Under grundvattennivån har pylonfundamenten stabiliserats med jetinjektering och omfattande borrade rörspontar, både permanenta och temporära, har utförts.

Pylonerna är 50 meter höga och, med den extra glaskupolen på toppen, 58 meter. De är konformiga och ihåliga och rymmer maskineriet till den 56 meter långa lyftbron. Lyftmaskineriet är avancerat och är faktiskt den del i projektet som kostar mest, mer än själva betongarbetena. Södertälje kanal är infarten sjöledes till Mälaren och här passerar dagligen stora containerfartyg och annan båttrafik. Den seglingsfria höjden är 25 meter och med lyftbron i högsta läge 41,5 meter. Den befintliga bron är en klaffbro. Nu blir det en lyftbro, vilket är mycket ovanligt. I Skandinavien har bara två byggts under senare år varav den ena är den som nu uppförs i Södertälje. Den andra ligger i Trollhättan. Lyftbron är tillverkad i stål i Vietnam och har under några månader legat i Södertälje hamn i avvaktan på montering

Med två anslutningsbroar blir järnvägsbron totalt 230 meter. Anslutningsbroarna är en samverkanskonstruktion med lanserade stålbalkar från finska Rautaruukki och platsgjutna brobaneplattor.

Den befintliga klaffbron var klar i början av 1920-talet och ersatte i sin tur en 60 år gammal järnvägsbro. Idag har bron tjänat ut. Den är sliten och kräver ideliga underhållsarbeten. Den är också en flaskhals för pendeltågtrafiken eftersom tågen måste sänka hastigheten till 40 kilometer i timmen. Varje dygn passerar 220 tåg, vilket i snitt blir runt nio tåg i timmen. Med nya bron kan tågen öka hastigheten till 85 kilometer i timmen, vilket blir ett rejält lyft för pendeltågstrafiken.

Entreprenaden är värd 376 miljoner kronor. Att danska entreprenören MT Höjgaard, Danmarks största byggare, var med och räknade på denna internationella entreprenad beror på projektets komplexitet och tekniska utmaning. Entreprenaden är uppdelad i två. Den första är den nya bron, som ska överlämnas 16 juni 2010. Den andra är rivningen av den befintliga bron och ska vara klar året därpå.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.