Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Så ska Slussens guldbro monteras

Publicerad: 26 Februari 2020, 21:46

Nästa vecka beräknas Slussens nya bro anlända till Stockholm med båt från Kina. Väl på plats väntar ett riktigt precisionsarbete för att få den på plats.


Stålgruppen på Skanska har tillverkat guldbron i Kina, men gjutit brofundamenten på plats i Stockholm. Nu ska monteringsdelarna fogas samman med exakt precision.

– Vi började tänka på monteringen redan när bron projekterades för fem år sedan, säger Mats Strindevall, chef för stålgruppen inom Skanskas Stora Projekt, i en artikel på Skanskas hemsida.

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

Skanska har valt en av världens största brotillverkare, China Railway Shanhaiguan Bridge Group, som leverantör.

– Det är inte många som kan tillverka en stålbro av den här storleken och komplexiteten. Det var faktiskt precis att bron fick plats i dockan i Shanhaiguan och att deras traverskranar orkade lyfta den färdiga bron, säger Mats Strindevall i artikeln.

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

En entreprenad inom Skanska har tillverkat betongkonstruktionerna som bron ska anslutas till vid Slussen.

– Nu ska delarna monteras ihop. Varenda pusselbit måste passa, säger David Karlsson, som är produktionschef för broprojektet, till Skanska.

Han har arbetat intensivt med enbart monteringen av bron det senaste halvåret.

– Samordningen är en av de största utmaningarna, på grund av avståndet till Kina, språkbarriären och hur vi traditionellt jobbar olika med vissa saker.

Så enkelt som möjligt

Fartyget kommer angöra bojar i Saltsjön. Sedan pumpas vatten in i fartygets ballasttankar, så att den sjunker djupare och får pontonerna, som bär bron på däck, att börja flyta. När bron har lossats från båten är det Skanska som tar över ansvaret. Skanska hämtar bron på vattnet och drar in den på plats med bogserbåtar, spakblock och -vinschar, samt mekaniska och hydrauliska verktyg.

Bron väger 3 400 ton, är 140 meter lång och 45 meter bred.

Foto: Skanska/Fostner & Partners Perry

Arbetena med bron har pågått under snart fem år. Men nästa vecka, runt den 2-3 mars, kan en lång väntan vara över.

Slussens nya bro öppnar för trafik den 24 augusti 2020.

Relaterade artiklar

Konstruktören: "Roligt att få se den komma på plats"

Teresa Ahola

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.