Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Så ska Västlänkens miljöproblem lösas

Publicerad: 6 September 2018, 09:44

– Vi vill använda så lite betong som möjligt.  Men den betong som används ska vara CCS-betong eller åtminstone betong som är klimatkompenserad, där pengarna går till investeringar i koldioxidavskiljning och koldioxidlagring, säger Miljöpartiets Ulf Kamne.

Miljöpartiet i Göteborg vill ha krav på CCS-betong och striktare miljözoner för att minska klimatpåverkan under byggtiden.


Miljöproblemen med Västlänken under byggtiden kommer främst från betongen som används i tunneln och de lastbilar som ska frakta massor och byggmaterial till och från tunnelbygget, enligt Miljöpartiet. De föreslår nu lösningar för de största miljöproblemen med bygget.

Miljöpartiet föreslår att området för den nuvarande miljözon 1 utvidgas så att det täcker hela bygget av Västlänken inklusive alla arbetstunnlar.  Det innebär skarpa krav på lastbilar vid alla de stora byggplatserna oavsett vilket bolag som ansvarar för transporterna. Partiet föreslår också att ännu strängare krav ska gälla innanför Vallgraven, alltså att införa miljözon 3, som ställer de hårdaste kraven.

– Miljözon 3 innanför Vallgraven innebär att enbart de renaste lastbilarna får köra där. Det skulle förbättra luftkvaliteten jämfört med idag och även ge god klimateffekt, säger Ulf Kamne.

IVL:s analys om miljözon 3 innanför Vallgraven visar att det leder till att utsläppen av koldioxid minskar med 10 000 ton per år i Göteborg, skriver Miljöpartiet.

– Utöver detta behöver arbetsmaskinerna i bygget vara miljöanpassade. Det kommer vi inte åt genom miljözonskravet därför behöver Trafikverket ställa krav på nya eldrivna arbetsmaskiner, säger Ulf Kamne.

Miljöpartiet hänvisar till Trafikverkets rapport om påverkan på luftmiljön från Västlänkenbygget och att luftmiljöproblemen kan minska med mer än 65 procent om krav ställs på arbetsmaskiner och lastbilar.

Den långsiktigt största klimatpåverkan kommer främst dock från betongen som används för tunneln, enligt Miljöpartiet som därför föreslår ett krav på att använda så kallad CCS-betong, där koldioxid fångas in vid tillverkningen.

– Vi vill använda så lite betong som möjligt.  Men den betong som används ska vara CCS-betong eller åtminstone betong som är klimatkompenserad, där pengarna går till investeringar i koldioxidavskiljning och koldioxidlagring, säger Kamne.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.