Infrastruktur
Se bilderna från världens längsta tågtunnel
Publicerad: 3 juni 2016, 11:04
Bild 1/5 Norra infarten till Gotthardbastunneln ligger nära Erstfeld i Schweiz. Foto: Alptransit
Nyinvigda Gotthardbastunneln i Schweiz är världens längsta tågtunnel. Med sina 57 kilometer bräcker Gotthardbastunneln den tidigare rekordhållaren Serikantunneln i japan.
Den officiella invigningen av Gotthardsbastunneln var den 1 juni 2016, men den ordinarie tågtrafiken börjar rulla först i december. Nu ska tunneln testas.
Invigningen av Gotthardbastunneln firades den 1 juni 2016. Här har folk samlats i närheten av den norra tunnelöppningen. Foto: Alptransit
De förberedande byggarbetena inleddes redan 1993 och 2003 började de mekaniska utgrävningarna. Genombrottet i tunneln skedde 2010. Slutnotan för projektet ligger på närmare 100 miljarder kronor och under byggtiden har sammanlagt nio byggnadsarbetare dött i arbetsplatsolyckor.
Det första tunnelgenombrottet skedde i oktober 2010. Foto: Alptransit
Gotthardsbastunneln består av två parallella rör med ett enkelspår i varje, byggda för en hastighet på max 250 kilometer i timmen. Den förbinder de två Schweiziska städerna Erstfeld och Bodio. Tunneln är 57 kilometer lång och är därmed världens längsta tågtunnel.
Den tidigare rekordhållaren är Serikantunneln. Den är 53,8 kilometer lång och förbinder de japanska öarna Honshu och Hokkaido. Det kan jämföras med Hallandsåsen som med sina 8,7 kilometer är Sveriges längsta tågtunnel.
Ett av två parallella tunnelrör i den södra delen av Gotthardbastunneln. Foto: Alptransit
När tunneln öppnar för trafik kommer restiden mellan schweiziska Zürich och italienska Milano att förkortas med cirka en timme. Samtidigt blir tunneln ett lyft för godstransporterna. Tunneln ligger mycket djupt för att undvika branta stigningar.
På sin högsta punkt ligger tunneln endast 549 meter över havet. Det gör att Gotthardsbastunneln inte bara är världens längsta, utan även den djupaste järnvägstunneln. Som mest ligger den 2,3 kilometer under markytan.