Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Skarp kritik mot glädjekalkyler vid järnvägsbyggen

Publicerad: 26 januari 2011, 14:58

Nya järnvägar blir nästan alltid dyrare än beräknat. Riksrevisionen har granskat 28 projekt som avslutades mellan 2005 och 2009. I genomsnitt uppgick kostnadsökningarna till 55 procent av projektets kostnader, i absoluta belopp 2,8 miljarder kronor.


Banverkets sätt att redovisa kostnader får investeringar att felaktigt framstå som mindre kostsamma än vad de verkligen är. Problemet är inte nytt. Kritik mot kostnadsöverskridanden, underskattningar av faktiska kostnader och bristande dokumentation har påtalats vid tre tillfällen sedan 1970-talet. Regeringen får också kritik för bristande uppföljning. Det gör det svårt att se hur mycket järnväg som byggts för pengarna.En granskning av väginvesteringarna har visat på liknande problem. - I båda fallen handlar det om miljardbelopp och vi kan konstatera att det finns en risk för att skattebetalarnas pengar inte används effektivt. Bristen på uppföljning gör det svårt att dra lärdom av gjorda erfarenheter, vilket försvårar effektiviseringsarbetet, säger riksrevisor Claes Norgren i ett uttalande.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.