Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

"Skrota gamla järnvägar och planera långsiktigt"

Publicerad: 5 Juli 2016, 10:42

Catharina Håkansson och HG Wessberg, regeringens förhandlingspersoner för Sverigeförhandlingen.

Lägg ner ”gammal” järnväg, inse att kalkylerna inte kommer att hålla och planera lååångt fram i tiden, men framför allt gör något. Så ska det framtida järnvägsnätet planeras och byggas, enligt en namnkunnig panel som diskuterade Sverigeförhandlingen och planerna på höghastighetsjärnväg i Visby.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2016

Seminariet ”Höghastighetsjärnväg – vad får vi för pengarna?” var en välbesökt tillställning där HG Wessberg, regeringens förhandlingsperson för Sverigeförhandlingen, hade en tongivande roll.

Han tryckte på för att den nya höghastighetsjärnvägen ska börja bygga redan nästa år hävdade bland annat att det viktigaste är att göra något.

– Det blir en stor kostnad för hela samhället om vi inte gör något, sa han.

Han förordade också att man bör lägga ner vissa järnvägssträckor, som inte längre är bärkraftiga på grund av urbanisering och industrinedläggelse. Detta för att frigöra pengar till investeringar.

Hans kollega Catharina Håkansson påpekade att det är viktigt att se till att bygga kostnadseffektivt, men att det samtidigt är närmast omöjligt att göra några exakta kalkyler.

– Det är en osäkerhetsmariginal på 30 miljarder kronor på ett sånt här projekt. Så är det med alla byggprojekt och det får man leva med, sa hon.

Catharina Håkansson varnade också för att om man pressar byggkostnaden för mycket kan det sluta med att underhållskostnaderna i slutändan äter upp eventuella kortsiktiga besparingar.

Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, stod vid hans sida. Hon ville inte riktigt sätta ner foten när det gällde vilken typ av utbyggnad hon förordar, men ville se någon typ av både och-utbyggnad.

– Hur mycket vi än rustar upp det befintliga järnvägsnätet så räcker det inte för framtidens behov, sa hon.

Hela panelen var enig om att en av de tyngsta frågorna var att se till att utvecklandet av järnvägsnätet skulle ses på mycket lång sikt. Mattias Goldman, vd, på den gröna tankesmedjan Fores, skickade en passning till förhandlingspersonerna och alla andra inblandade med budskapet tänk igenom och skynda inte på. Han var bland annat kritisk till Sverigeförhandlingens mål om att pressa fram en byggstart redan nästa år och var skeptisk till att den sträckning som nu föreslås är den bästa på lång sikt.

– Den järnväg som byggs ska vi leva med i 150 år, då gäller det att noga överväga alternativen.

Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren var inne på samma spår. Han hävdade bland annat att en ny höghastighetsjärnväg kommer att fullständigt ändra förutsättningarna i de inblandade regionerna på mycket genomgripande sätt.

– Vi måste försöka titta på hur samhället ser ut om 50 år och bygga med tanke på det, sa han.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2016

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.