Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Slussen den oändliga historien

Publicerad: 12 April 2013, 13:23

I 22 år har Slussen i Stockholm diskuterats och utretts. Kostnaden hittills för rapporter, utredningar, utkast, promemorior, ritningar och projekteringsarbete är omkring 850 miljoner kronor. Det är nära 37 miljoner kronor per år. Och ännu är det osäkert om och när bygget kan starta.


I 22 år har Slussen i Stockholm diskuterats och utretts. Kostnaden hittills för rapporter, utredningar, utkast, promemorior, ritningar och projekteringsarbete är omkring 850 miljoner kronor. Det är nära 37 miljoner kronor per år. Och ännu är det osäkert om och när bygget kan starta.

Listan över kostnader för Slussen hittills under drygt 20 år tar upp över 4 300 poster. Det kan vara 2 185 438 kronor och 43 öre till Norconsult Fältgeoteknik eller 605 kronor och 18 öre till puben Oliver Twist. Tillsammans summerar stora och små poster alltså till över 850 miljoner kronor. Det hade till exempel kunnat ge stockholmarna 18 kilometer nya gång- och cykelvägar varje år.

Men även om det förslag som nu ligger på beslutsfattarnas bord inte genomförs är pengarna långtifrån bortkastade. Vad som än sker med Slussen har det varit nödvändigt att undersöka grunden mycket noga, till exempel.

Det var 1991 som dåvarande gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm beslöt att utlysa en idétävling om Slussen. Sedan dess har diskussionerna och debatten om det slitna gamla trafikmaskineriet pågått. Majoriteterna i Stockholms stadshus har skiftat men ingen av dem har lyckats ro ett beslut i hamn.

Nya arkitekter har kommit med förslag som har omarbetats. I maj 2009 beslöt staden att nya Slussen ska baseras på ett förslag från Foster + Partners och Berg Arkitektkontor. I december 2011 klubbade fullmäktige detaljplanen för området.

Ett år senare, den 12 december 2012, upphävde mark- och miljödomstolen detaljplanen för nya Slussen. Domstolen kom fram till att de hus som staden vill bygga framför det så kallade Glashuset skulle innebära en ekonomisk skada för husets ägare, fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Utsikten skulle försämras och hyresintäkterna skulle sjunka, enligt domstolen.

Målet visar hur det svenska systemet för överklaganden av detaljplaner kan fungera. Av sammanlagt 157 överklaganden avslogs 156. Men mark- och miljödomstolen gav en sakägare, Atrium Ljungberg, rätt i kravet att detaljplanen ska upphävas.

Därefter har staden förhandlat fram en lösning med Atrium Ljungberg. Överenskommelsen innebär att Atrium Ljungberg får markanvisningen för de hus som ska står framför det så kallade Glashuset. Dessutom har staden och Atrium Ljungberg gjort en uppgörelse om tomträttsavgälden för marken som är attraktiv för fastighetsbolaget.

Men den juridiska processen måste fortsätta. Den 21 mars överklagade staden beslutet att upphäva detaljplanen och en vecka senare meddelade den högre instansen, Mark- och miljööverdomstolen, att den ska pröva fråga om detaljplanen.

När ett besked därifrån kan komma är ovisst. Domstolen sammanträder preliminärt den 28 maj. I normala fall skulle ett beslut kunna komma omkring sex veckor efter det. Men Slussen är ett minst sagt komplicerat ärende och det blir svårt för domstolen att leverera ett beslut före hösten. Fortsättning följer.

Läs mer i Byggindustrin 13/2013:

• Vad har hänt i Slussenprojektet  mellan 1991 och 2013? Byggindustrin har sammanställt.

• Stockholms stads exploateringskontor: "Vi vill inte göra om misstagen från 30-talet"

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.