Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

SNS ger recept på bättre beslut kring infrastruktur

Publicerad: 28 Januari 2016, 13:31

Beslut om infrastruktur för hundratals miljarder görs på dåliga underlag enligt rapportförfattarna.

Foto: Elin Bennewitz

Investeringsbeslut på hundratals miljarder kronor i transportsystem genom upprustning och utbyggnad görs på dåliga underlag. Det är ett omfattande slöseri med skattepengar. Det menar SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälles Konjunkturråd i en ny rapport som publicerades i dag.


Ämnen i artikeln:

Harry FlaminvesteringarinfrastrukturprojektSNS KonjunkturrådStuduieförbundet Näringsliv och SamhälleSNSTrafikverket

I en debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen skriver Maria Börjesson, KTH, Harry Flam, Stockholms universitet, Ulika Mörth, Stockholms universitet och Jan-Eric Nilsson, KTH och VTI, att många investeringar är samhällsekonomiska förlustaffärer. Konjunkturrådet ger sex förslag för bättre beslutsfattande inför satsningar på infrastruktur.

Läs Infrastrukturminister Anna Johanssons (S) kommentar till rapporten.

SNS Konjunkturråd konstaterar att ett väl fungerande transportsystem är grundläggande för det moderna samhället.

”Skattebetalarna lägger väldiga resurser på investeringar i och underhåll av transportinfrastruktur samt på kollektivtrafik. Detta är ändå litet jämfört med vad resenärer och transportörer lägger ned i form av tid och pengar.”

Men i dag görs stora satsningar utan tillräcklig genomlysning eller bra underlag. Den samhällsekonomiska avkastningen är många gånger negativ, betonar rapporten.

Det är Trafikverket som  har till uppgift att göra de samhällsekonomiska bedömningarna av transportinvesteringar. De använder en analysmodell som är väl beprövad och väl fungerande, anser SNS. I verkets bedömning ingår ekonomiska förutsättningar som kostnader och biljett- och skatteintäkter men även nyttan av kortare restider, ökad punktlighet, färre olyckor och minskade utsläpp.

Men av de projekt som Alliansregeringen valde ut valde ut på Trafikverkets lista till den nationella investeringsplanen 2010-2021 var investeringar för 61 av 157 miljarder kronor enligt denna modell samhällsekonomiskt olönsamma.

Hade man istället prioriterat efter samhällsekonomisk lönsamhet hade samhällsnyttan blivit 42 miljarder kronor högre, enligt SNS.

Sex steg till bättre investeringsbeslut

Orsaken till att användningen av samhällets resurser inte är kostnadseffektiv ligger i ramverket för beslutsfattandet, argumenterar rapporten som lanserar sex förändringar.

■ Medfinansiering måste bedömas striktare, menar SNS. Det minskar trycket från olika intressegrupper att genomföra olönsamma projekt.
■ I stället för Trafikverket bör en oberoende expertkommitté under finansdepartementet besluta om vilka samhällsekonomiska analyser som ska göras och vilka ingångsvärden som ska användas. Så sker i Norge.
■ Trafikverkets uppdrag omformuleras till att göra samhällsekonomiska kalkyler över samtliga projekt över en viss storlek och av dessa identifiera de mest lönsamma.
■ Trafikverket ska årligen rapportera resultaten av gjorda investeringar.
■ Avvikelser från samhällsekonomiska prioriteringslistan ska motiveras, kostnaderna för detta beräknas liksom konsekvenser av att lönsammare projekt trängs bort.
■ Oberoende experter bör regelbundet granska Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.