Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Stålet svävar över vattnet

Publicerad: 14 Mars 2011, 14:38

En stålbro i sektioner monterades i höstas över ett sund i Åbo skärgård. Liknande lösningar ska användas för Sundsvallsbron.


Den nya Sundsvallsbron blir en stålbro med sektioner som svetsas samman. För byggarna blir det en teknisk utmaning att tillverka sektionerna och att få dem på plats.

När en liknande men kortare bro nu byggs i Åbo skärgård har man tagit till en jättekran från Tyskland för att lyfta sektionerna på plats.

Nyligen kom beskedet att bron över Sundsvallsfjärden byggs av konsortiet Joint Venture Sundsvallsbroen PBM som leds av danska E. Pihl & Søn.

Sundsvallsbron blir 1,4 kilometer lång och ska stå klar i oktober 2014. Vi berättade mer om den i Byggindustrin 5.11.

Bron i Åbo skärgård går mellan Söljeholmen och Lövö. Den totala vägsträckan blir drygt 1,1 kilometer. Själva bron är 473 meter lång.

Metoden att lyfta stålsektioner med kran från vattnet är vanligare i Norge. Det är första gången som den här tekniken används i Finland.

I Åbo skärgård lyftes fem sektioner på vardera omkring 100 meter från vattnet med en gigantisk sjökran. När sektionerna väl var i rätt läge svetsades de samman.

Entreprenör för broprojektet är Skanska. Ruukki ansvarar för stålbroentreprenaden, inklusive monteringen av sektionerna. Ruukkis entreprenad är värd omkring 30 miljoner kronor.

– Det här är ett bra exempel på industriellt brobyggande, säger Anders Spåls, affärschef inom infrastruktur på Ruukki Sverige.

Sektionerna började tillverkas i Finland under slutet av 2009 och i september 2010 monterades de på plats. Stålbalkarna är av I-profil och transporterades med pråm till byggplatsen. Arbetet med att lasta pråmarna tog fem dagar. Inklusive stålställning väger varje sektion 200-270 ton.

I ett tidigare skede hade 17 mindre sektioner fraktats med lastbil till en plats där de svetsades samma till fem långa sektioner.

Bron mellan Söljeholmen och Lövö i Åbo skärgård är en samverkansbro med brobaneplatta av betong. Skanska hade monterat formställningen för brobaneplattan innan stålsektionerna lyftes till sina slutgiltiga lägen. Sektionerna säkrades tillfälligt med bultförband för att senare svetsas samman.

För att få sektionerna på plats var byggarna tvungna att hyra en sjökran från Tyskland.

Byggarna hade avsatt tre dagar för lyftet och två extra dagar om det skulle vara blåsigt. Sammanlagt gick det åt fyra dagar för lyftet.

Under våren målas bron och i sommar öppnas den för trafik.

Bron i Åbo skärgård
Bron i Åbo skärgård går mellan Söljeholmen och Lövö. Den totala vägsträckan blir drygt 1,1 kilometer. Själva bron är 473 meter lång, bredden är 8 meter och den går 18 meter över vattenytan. Bredden på det område där båtar kan passera är 80 meter.

Entreprenör för broprojektet är Skanska. Ruukki ansvarar för stålbroentreprenaden.

Bron öppnas för trafik i sommar.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.