Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Stambanan sårbar utan Norrbotniabanan

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

300 000 kronor i timmen.

Så mycket kostade ett 32 timmar långt trafikstopp på Stambanan genom övre Norrland i slutet av mars. Detta enligt uppskattningar från de fyra järnvägsföretag som trafikerar sträckan och de företag som är mest beroende av järnvägstransporter.

Det var de 29 mars klockan 16.55 som ett godståg och en lastbil kolliderade vid Eketräsk och orsakade totalstopp ända till strax efter midnatt den 31 mars. Norr om Hällnäs finns inga alternativa järnvägar - Inlandsbanan är i alltför dåligt skick med mycket begränsad bärighet främst på den nordligaste delen upp till Gällivare - och därmed finns inga möjligheter att leda om tågen. 41 tåg fick därför helt ställas in eller försenades kraftigt.

Norrbotniabanegruppen har låtit Infraplan AB undersöka konsekvenserna av avbrottet och rapporten visar att de negativa konsekvenserna motsvarade omkring tio miljoner kronor. Därtill kommer indirekta och långsiktiga konsekvenser i form av att tillförlitligheten för transporter på järnväg ifrågasätts.

Konsekvenserna av ett längre avbrott vore förödande, enligt rapporten. Ett veckolångt avbrott skulle innebära över 200 inställda tåg och för de största kunderna skulle effekterna bli allvarliga. Det rör sig till övervägande delen av råvaror eller lågförädlade varor i mycket stora kvantiteter, som inte utan vidare kan flyttas över till lastbil. De direkt drabbade företagen och deras kunder har heller inte så stora lager utan behöver kontinuerliga inflöden för att undvika produktionsstörningar.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.