Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Stor låda för Citybanan på Stockholms vatten

Publicerad: 27 April 2010, 14:29

En av tre stora sektioner för Citybanans sänktunnel i Stockholm har bogserats in i Stockholm.


Den största plåtlåda som har stävat fram på Mälaren har nått Stockholm. Plåtlådan är 100 meter lång och en av tre sektioner i det som ska bli en tunnel under vattnet för den nya Citybanan.

Den 27 april, en strålande vårdag, förtöjdes stålsektionen nedanför Mariaberget på Södermalm i Stockholm.

Stålsektionerna tillverkas i Estland och har forslats över Östersjön till Södertälje. Väl där gjuts delar av den framtida betongtunneln inne i sektionerna och därefter forslas de på Mälaren in till centrala Stockholm.

Om två år ska sektionerna sänkas för att fogas samman till en tunnel mellan Södermalm och Riddarholmen.

Söderströmstunneln byggs av JVS HB (Joint Venture Söderström HB - Konsortiet Züblin Spezialtiefbau Gmbh / E Pihl & Søn A/S). Kontraktsumman är 1 330,0 miljoner kronor.

Citybanan blir en sex kilometer lång tunnel under centrala Stockholm och ska vara klar 2017. Den ska ge fördubblad spårkapaciteten för tågen genom Stockholm.

Citybanan byggs för pendeltågen. På så vis blir det mycket mer plats för regionaltåg och fjärrtåg som fortsätter att gå på de spår som de använder i dag.

Den sammanlagda kostnaden för Citybanan beräknas till 16,3 miljarder kronor.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.