Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 27 April 2010, 14:29
En av tre stora sektioner för Citybanans sänktunnel i Stockholm har bogserats in i Stockholm.
Den största plåtlåda som har stävat fram på Mälaren har nått Stockholm. Plåtlådan är 100 meter lång och en av tre sektioner i det som ska bli en tunnel under vattnet för den nya Citybanan.
Den 27 april, en strålande vårdag, förtöjdes stålsektionen nedanför Mariaberget på Södermalm i Stockholm.
Stålsektionerna tillverkas i Estland och har forslats över Östersjön till Södertälje. Väl där gjuts delar av den framtida betongtunneln inne i sektionerna och därefter forslas de på Mälaren in till centrala Stockholm.
Om två år ska sektionerna sänkas för att fogas samman till en tunnel mellan Södermalm och Riddarholmen.
Söderströmstunneln byggs av JVS HB (Joint Venture Söderström HB - Konsortiet Züblin Spezialtiefbau Gmbh / E Pihl & Søn A/S). Kontraktsumman är 1 330,0 miljoner kronor.
Citybanan blir en sex kilometer lång tunnel under centrala Stockholm och ska vara klar 2017. Den ska ge fördubblad spårkapaciteten för tågen genom Stockholm.
Citybanan byggs för pendeltågen. På så vis blir det mycket mer plats för regionaltåg och fjärrtåg som fortsätter att gå på de spår som de använder i dag.
Den sammanlagda kostnaden för Citybanan beräknas till 16,3 miljarder kronor.
Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com