Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Svavel i asfalt angriper betong

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Mats Jonsson har i ett examensarbete vid Chalmers visat att det sker kemiska reaktioner mellan betong och svavel. Det kan vara en förklaring till Vägverkets problem med att betongen förstörs under bitumenmattor lagda på betongbroar.


Vid reparationer av betongkonstruktioner belagda med asfalt upptäcks ofta att betongen är kraftigt skadad, till och med upplöst, speciellt om membran saknas. Mats Jonsson har i ett examensarbete studerat ett antal skadade konstruktioner bland annat en 30 år gammal ramp vid Chalmers med slitlager av asfalt. Under asfalten var det översta skiktet av betongen helt upplöst och därunder fanns en vit utfällning som bland annat innehöll ettringit.

Asfalten analyserades vid tre tillfällen och visade att sulfatjoner lakades ut av rent vatten. Dessutom ökade koncentrationen av sulfatjonerna med tiden. Mats Jonssons slutsats är att svavlet i asfalten angriper betongen.

Om all asfalt innehåller svavel låter han vara osagt. Men troligen renas inte asfalten tillräckligt på raffinaderierna utan en viss mängd svavel finns alltid kvar. Det är detta svavel som oxiderar i asfalten och bildar sulfatjoner, som i sin tur bryter ner betongen. Sprickbildning, minskad hållfasthet och avflagning av ytan är några följdverkningar.

Mats Jonssons examensarbete heter "Skador på betong under asfaltbeläggning (00:1)" och utfördes 2000 vid Chalmers, institutionen för byggnadsmaterial. Examensarbetet gjordes på initiativ av företaget Spännbalkkonsult, som noterat stora betongskador på parkeringsdäck där asfalt lagts direkt på betongen utan mellanliggande membran.

-När asfalt läggs direkt på betongen blir det skador förr eller senare. Men om ett vattentätt membran placeras mellan betong och asfalt får man en betydligt säkrare konstruktion så länge den är torr. Men om tätskiktet skadas till exempel genom belastning eller frostsprängning så tränger vatten ner genom konstruktionen och ger skador på betongen, säger Stig Öberg, Spännbalkkonsult.  

-Ett sätt att komma till rätta med problemet är att inte använda asfalt utan i stället lägga direktgjuten slitbetong på en bro eller parkeringsdäck. Det är fullt tillåtet enligt bronormerna, säger han.

Han berättar om ett skräckexempel. Spännbalkkonsult hade fått uppdraget att titta på ett 30 år gammalt parkeringsdäck i Göteborg, som behövde repareras. När asfalten tagits bort var det grus under. Alla tyckte det var en märklig konstruktion att lägga asfalt direkt på ett fem centimeter tjockt lager av grus. Men så var det inte. Asfalten hade lagts på en betongplatta men betongen hade under årens lopp helt vittrat sönder och det som återstod var sand och grus som kunde borstas bort.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.