Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Svenskar ska locka norska bolag till Göteborg

Publicerad: 6 februari 2013, 14:10

Norge sitter med ett enormt projektberg i pipeline inom infrastruktursektorn. Samtidigt blir bristen på ingenjörer alltmer uppenbar. En lösning kan vara att ragga personal utomlands eller lägga upp offshoringenheter i andra, billigare länder. Förra veckan gjorde Göteborgsregionen en framstöt i Oslo för att locka norska bolag till västsvenska etableringar.


Så fort de norska oljekranarna öppnades på allvar för ett par decennier sedan så började det svenska lämmeltåget av gästarbetare strömma in i Norge; sjukvårdspersonal, kockar, serveringspersonal, hotellreceptionister, alla lockade av möjligheterna till jobb och dessutom påtagligt fetare lönekuvert än på den svenska arbetsmarknaden.

Nu ser det ut som om nästa grupp av gästarbetare är på ingång: Svenska ingenjörer.

Förra veckan genomförde Chalmers, Göteborgsregionen och Svensk-norska handelskammaren en slags roadshow i Oslo. Syftet? Att locka norska bolag till Göteborg och till Johanneberg teknikpark, med nära tillgång till svenska studenter och ingenjörer.

Ett lockbete är att lönekostnaderna för svenska ingenjörer ligger ungefär 40 procent under de norska.

– I vår region hittar norska bolag rätt kompetens, en regional marknad, EU och ett språk de förstår. Det finns klara poänger med att välja Göteborg framför exempelvis Bangalore när man tittar på nya etableringar, säger Joel Görsch, Business Region Göteborg.

Strategin bygger på att Göteborg skulle fungera som en slags offshoringbas för norska bolag. Bristen på ingenjörer i Norge är akut. Främst handlar det om olja- och gassektorn med bygg och anläggning ligger också högt på listan. Norge sitter med ett enormt investeringsprogram på infrastruktursidan där en del har startat, men där fortfarande mycket ligger i pipeline för de närmaste åren.

– Entreprenaderna paketeras oftast upp i rätt stora paket på mellan en och en och en halv miljard norska kronor. Det blir stora uppdrag både på bygg- och projekteringssidan. För vår del motsvarar ett sånt kontrakt en bemanning på ungefär 50 ingenjörer, säger David Hellström, vd för norska konsultföretaget Reinertsens svenska dotterbolag med basen i Göteborg.

Johanneberg Science Park – Göteborgs yngsta teknikpark (startades 1984) med en mix av olika kompetenser med inom samhällsbyggnad, energi och material – kontaktades för sex år sedan av Norsk Hydro som var på jakt efter svenska ingenjörer.

Johanneberg lyckades samla ihop 36 intresserade svenska studenter som träffade representanter från det norska företaget.

– Det gick snabbt. De anställde och tog med sig 32 svenskar till Bergen. Ett par år senare hade vi kontakt igen. Cheferna på Norsk Hydro hade varit mycket nöjda med de svenska ingenjörerna. Problemet var att svenskarna bara stannade ett par år. Sedan ville de hem till Sverige. Med så kort tid, blir rekryteringarna rena förlustaffärerna. Den här bilden har vi fått bekräftad från andra håll. Det är här tanken föddes på att ordna filialer i Göteborg för norsk kompetensuppbyggnad, säger Mats Bergh, vd för Johanneberg Science Park.

Idag har Johanneberg Science Park 140 företag med ungefär 1 000 anställda inhysta på campus. Målet är att det ska växa till 5 000 personer.

Den optimala mixen för Johanneberg Science Park är 40 procent storbolag, 30 procent små och medelstora företag och 30 procent större internationella aktörer. Det är i den sista gruppen man gärna vill fylla på med norska bolag.

– Det är viktigt att en teknikpark inte blir för homogen. Då självdör den och den ska också fungera som en levande del av staden, säger Mats Bergh.

Norska Reinertsen är närmast ett paradexempel på det som Johanneberg, Chalmers och Göteborgsregionen vill uppnå. Hos Reinertsen har tillgången till svenska ingenjörer varit en konkurrensfördel för koncernen, även på den norska hemmamarknaden. Och man har sitt svenska huvudkontor i Göteborg.

– I början av 2000-talet började bristen på ingenjörer bli alltmer akut på den norska marknaden, vilket också märktes i accelererande lönekostnader. Vi hade stora projekt som behövde bemannas och det fanns ingen ekonomi i att låta medarbetare veckopendla, säger David Hellström.

I detta läge fanns två huvudalternativ. En möjlighet var att direktanställa svensk personal i Norge. Problemet då var att det främst var unga, relativt nyutexaminerade ingenjörer som ännu inte bildat familj som lockades. Det som behövdes var en mix av äldre, erfarna projektörer och unga, hungriga. Dessutom visste man av erfarenhet att folk efter ett par år ville tillbaka till hemlandet.

Det andra alternativet var vad man inom Reinertsen kallar ”concurrent engineering”, ”samtidigt projektering”, i realiteten handlar det om offshoring.

– Vi valde det senare alternativet. Det fungerar mycket bra i 3D-modeller, men det krävs teknik. Det bygger på att vi kan koppla upp oss mot varandra på videokonferenser i särskilda rum. Vi började testa 2005 och sedan 2007 har vi kontinuerligt jobbat med multidisciplinära team för att stötta norska projekt från Göteborg, säger David Hellström.

Ett pågående exempel på det här sättet att arbeta är E6:ans nya sträckning till Trondheim.

Här projekterar Reinertsen i bim-modell just nu bygghandlingarna till förfrågningsunderlaget. Jobbet omfattar ungefär 80 000 timmar och ungefär hälften av volymen utförs från Sverige.

– Vi projekterar konstruktionerna, ett antal brokonstruktioner, samt lokalvägar runt motorvägen. Vi har haft regelbundna arbetsmöten på video som vi kompletterat med fysiska träffar. Hittills har vi använt concurrent engineering främst på olja- och gassidan, men nu med 3D och bim så kommer vi mer och mer på bygg- och anläggningssidan, säger David Hellström.



Offshoring innebär ett företag flyttar produktionen av varor eller tjänster till ett annat land. Syftet med offshoring är normalt att sänka kostnaderna för det företag som flyttar över verksamhet till ett annat land.



.

ILL: REINERTSEN

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News