Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 21 September 2017, 09:07
Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035-2040 och spåren byggas för 320 kilometer i timmen, anser HG Wessberg, förhandlare för Sverigeförhandlingen.
Foto: Sverigeförhandlingen
Järnvägen måste byggas ut snabbt och för höga hastigheter. Det är Sverigeförhandlingens svar på Trafikverkets förslag på långsammare tåg.
Sverigeförhandlingen har idag lämnat sitt remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I det svarar Sverigeförhandlingen bland annat på Trafikverkets förslag om sänkta hastigheter för höghastighetsjärnvägen och ger ett annat förslag.
– Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035-2040 och spåren byggas för 320 kilometer i timmen. Våra nuvarande överbelastade spår avlastas, fler kan resa med tåg, och gods flyttar över från väg till järnväg. Det ger stora samhällsnyttor med bland annat större arbetsmarknadsregioner och ökat bostadsbyggande. Klimatet, resenärerna och samhället kan helt enkelt inte vänta till nästa sekelskifte på detta, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen.
Trafikverkets uppdrag från regeringen är att föreslå en utbyggnad inom ramen för den ordinarie infrastrukturbudgeten. Med de förutsättningarna är höghastighetsjärnvägen inte utbyggd förrän cirka 2095, skriver Sverigeförhandlingen i sitt pressmeddelande.
Sverigeförhandlingens förslag för höghastighetsjärnvägen är därför att:
– Hela höghastighetsjärnvägen bör byggas för 320 kilometer i timmen istället för 250 kilometer i timmen som Trafikverket föreslår. Hög hastighet är av avgörande betydelse för att den nya järnvägen ska få stora positiva effekter på klimat och samhällsutveckling.
– Ostlänken bör byggas för 320 kilometer i timmen istället för 250 kilometer i timmen som Trafikverket föreslår.
– Staten bör komplettera anslagsfinansieringen med lån för att säkerställa en snabb utbyggnad av höghastighetsjärnvägen med högre hastighet. Först när hela systemet är utbyggt kan höghastighetsjärnvägens nyttor realiseras.
I remissvaret lämnar Sverigeförhandlingen också förslag om bland annat kollektivtrafik och bostadsutbyggnad i storstäderna, Östlig förbindelse och en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.