Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Tilläggsavtalet om Citybanan klart

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Glasvägg mellan tåg och plattform, omfattande miljö- och ventilationsanläggningar för stationerna, öppnare stationslösningar och bättre ljudmiljö och förberedande arbeten för framtida tunnelbana till Karolinska. Det är några av punkterna i det tilläggsavtal som Stockholm Läns Landsting, Stockholms Stad och Banverket kommit överens om.


Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och projektchefen på Banverket Kjell-Åke Averstad presenterade det nya avtalet i dag (torsdag). Det nya avtalet kompletterar det genomförandeavtal om Citybanan som parterna tecknade för  ett och ett halvt år sedan.

Åtgärderna som nu avtalats ingår i den bedömda totalkostnaden för Citybanan på ca  16 miljarder kronor. Landstingets och Stockholms stads del av finansieringen av Citybanans nya pendeltågsstationer blir cirka 4,4 miljarder kronor. Stockholms stads andel uppgår 975 Mkr och Landstingets till 3 385 Mkr.

Citybanan - den sex kilometer långa tunneln mellan pendeltågsstationen Stockholms södra och Tomteboda skall vara klar för trafik 2017. Då invigs också de två nya stationerna Odenplan och City.

Det är första gången i Sverige som det, för så här trafikerade stationer, kommer att byggas glasväggar med dörrar vid plattformskanterna. Tåget styrs till ett givet stoppläge och säkerhetsdörrarna öppnas i höjd med tågdörrarna när tåget stannat vid stationen.

- Det förbättrar säkerheten och betyder också att på- och avstigningarna kan gå fortare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan. Avtalet betyder att projekteringsförutsättningarna nu är klara och vi bygger moderna, säkra och komfortabla stationer till Citybanans framtida pendeltågsresenärer.

- Stationerna får nu en utformning som möter framtidens krav på en god och trygg miljö för SL:s resenärer. Våra resenärer väljer ett miljövänligt alternativ och ska känna sig trygga på stationerna. Med Citybanan kommer vi att både kunna utöka pendeltågstrafiken och förbättra punktligheten betydligt, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

- Med denna satsning får alla tusentals pendlare som varje dag kommer att nyttja stationerna bra omstigningsmöjligheter. Det kommer att locka fler att resa kollektivt, vilket är viktigt för stadens fortsatta utveckling, säger stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund.

Arbetet med ett bygga Citybanan inleddes redan i våras när regeringen gav klartecken till att genomföra projektet. Järnvägsplanen har varit utställd och synpunkterna har sammanställts och bearbetats. Projektering och produktionsplanering pågår. Förberedelser med byggande av arbetstunnlar har startat både vid Norra Stationsgatan och Torsgatan. Spåromläggningar pågår i Tomteboda. De stora anläggningsarbetena beräknas starta hösten 2008.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.