Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Trafikutskottet studerade snabbtåg i Kina och Japan

Publicerad: 7 September 2016, 05:18

Bild 1/2  Karin Svensson Smith (MP), trafikutskottets ordförande.

Foto: MP

På fredag denna vecka håller Näringsdepartementet en hearing om den kommande infrastrukturpropositionen. Det finns en rad frågetecken, inte minst när det gäller utsikterna för höghastighetstågen, som behöver rätas ut.


Härom veckan skrev Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) en debattartikel i Dagens Industri med udden mot Trafikverkets beräkningar av kostnader. Hon argumenterade att Trafikverket har alltför snäva kalkyler i sina beräkningar och inte tar med samtliga miljö- och samhällsvinster.

Trafikutskottet har för sin del ännu inte diskuterat Sverigeförhandlingen eller en satsning på höghastighetståg i avvaktan på en kommande proposition men har använt riksdagsuppehållet till resor till framför allt Japan och Kina för att studera deras satsningar på plats och föra diskussioner med beslutsfattare.

– Vi har studerat höghastighetståg och i andra hand elektrifiering av transporter i allmänhet. Utskottet gör en utomeuropeisk resa varje riksdagsperiod och denna gång var temat givet, säger Karin Svensson Smith.

Tog över alliansens planer

Utskottet har noterat att erbjudanden om att bygga höghastighetsbanor har riktats till Sverige men att regeringens mål för att få ned arbetslösheten kommer att vägas in i den helhetsbedömning som ska göras om regering och riksdag beslutar sig för att gå vidare.

– Jag kan konstatera att vi borde ha en bred politisk majoritet för att gå vidare med planerna i och med att regeringen tog över alliansens planer från valet 2010, Sverigebygget, utan förändringar. Vi har till och med samma förhandlingspersoner, HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, säger Karin Svensson Smith.

Påverkat industriella utvecklingen

En fråga av särskilt intresse för utskottet var att studera hur Japan genomförde sin utbyggnads av höghastighetsbanorna sedan starten för flera decennier sedan.

– Deras satsning har påverkat den industriella utvecklingen påtagligt. Vi hoppas på en liknande effekt av en svensk satsning. Jag tror att det kräver att en svensk utbyggnad görs storskaligt på ett helt annat sätt än Trafikverket arbetar i dag där stora projekt genomförs i olika delprojekt. Det är en av aspekterna vi studerade i Japan. Jag är personligen övertygad att industriellt byggande av banorna för höghastighetståg förutsätter storskalighet, säger Karin Svensson Smith.

I en tidigare artikel i Byggindustrin argumenterade forskare från KTH för att kostnaden för snabbtågsutbyggnaden kan bli billigare om man använder en annan teknik, den som bland andra har använts i Spanien och i Frankrike.

Läs mer: Alternativ teknik kan göra snabbtåg billigare.

Trafikverket har meddelat att de inte är intresserade av att undersöka den alternativa tekniken.

Läs mer: Trafikverket ointresserat av annan lösning för snabbtåg.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.