Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Trafikverket jagar förlorat år

Publicerad: 31 Augusti 2011, 11:22

Efter att de tre stora projekteringsavsnitten för Förbifart Stockholm överklagades gäller det nu att ta igen det förlorade året.


Efter de överklagade konsultupphandlingarna och den ettåriga förseningen av projekteringen av bygghandlingarna kämpar Trafikverket och dess konsulter för att så långt som möjligt komma i fas med de ursprungliga tidsplanerna för Förbifarten.


– Nu ska vi samla in och sammanställa alla synpunkter från utställningen av arbetsplanen och skicka till länsstyrelsen. Vi räknar med att arbetsplanen ska kunna fastställas runt årsskiftet. Sedan är det projektstart den 3 september för projekteringen av bygghandlingarna, säger Riggert Andersson, projektledare för Förbifarten hos Trafikverket.


– Parallellt med detta försöker vi analysera vad den långdragna överklagandeprocessen innebär. Ett års försening påverkar oss självklart. Målsättningen är nu att få igång olika förberedande arbeten under 2012, för att sedan kunna starta huvudarbetena under 2013, säger Riggert Andersson.


Trafikverket räknar med att kunna spika en realistisk tidplan under hösten, när de resterande miljöprövningsprocesserna är klara. Hur själva entreprenaderna kommer att se ut – omfångsmässigt och i vilket kontraktformat – är än så länge inte bestämt. Det lär klarna i takt med att bygghandlingarna färdigställs. Konjunkturläge och den aktuella strukturen hos anläggningsaktörerna lär också spela in.


De stora projekteringspaketen är:
• Trafikplats Kungens kurva: Grontmij tillsammans med Golder Associates, ett uppdrag värt ungefär 100 miljoner kronor.
• Trafikplats Akalla och Häggvik samt tunnelarbetena: ÅF tillsammans med Scott Wilson, två kontrakt med ett totalt värde på cirka 200 miljoner kronor.


ÅF:s och Scott Wilsons två uppdrag överklagades av Sweco, Tyréns och WSP.
Mats Påhlsson, chef för ÅF Infrastruktur:
– Vi tappade i princip ett år på grund av överklagandena. Nu håller vi på att uppdatera vad som hänt. Från början hade vi namngett en massa personer med klart definierade kompetenser men det är klart att det har hänt en hel del under den här tiden. Ungefär 90 procent av styrkan är intakt och vi fyller på där vi behöver och har då löpande kontakt med Trafikverket för att garantera att kompetenskraven upprätthålls.


Det ursprungliga upplägget med offshoring, som innebär att delar av arbetet läggs på Scott Wilson och skotska och polska projektörer, står sig.


Grontmijs och Golders kontrakt för projekteringen av trafikplats Kungens kurva överklagades av Ramböll. Grontmij, som är huvudaktören i konsortiet, har ett snarlikt offshoringupplägg som ÅF.


– Vi och ÅF valde att priskonkurrera med hjälp av medarbetare från våra verksamheter i Polen och Storbritannien, säger Grontmijs vd Leif Bertilsson.
– Vi har använt utländska kolleger tidigare, bland annat hade vi brittiska konstruktörer i Citybanan, och det har fungerat väldigt bra. Det är även ett smart sätt att utnyttja konjunkturlägena. Vi har en bra marknad i Sverige just nu, samtidigt som pilarna pekar neråt i Storbritannien. På det här sättet balanserar vi resursutnyttjandet i vår koncern, säger Leif Bertilsson.


Även hos Grontmij har det hänt saker under det år som projektet legat i träda. Vissa medarbetare har slutat eller landat i andra projekt. Leif Bertilsson ser dock inga problem att klara bemanningen som vid full projekteringsaktivitet kommer att pendla mellan 50 och 100 personer.


– Nu startar vi tillsammans med Trafikverket med inläsning och planering. Trafikverket har den rutinen och det är mycket bra, särskilt nu med tanke på förseningen, säger Leif Bertilsson.

Beräknas kosta 28 miljarder
Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 kilometer går drygt 18 kilometer i tunnel.


Byggstart planeras till år 2012 och byggtiden beräknas till mellan åtta och tio år.
För att skona viktiga natur- och kulturvärden går vägen långa sträckor i tunnel.

Förbifart Stockholm beräknas kosta cirka 28 miljarder kronor, varav 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.


I anslutning till befintlig E4 vid Kungens kurva och i Häggvik kommer två större trafikplatser att byggas. Däremellan ska Förbifarten ansluta till det befintliga vägnätet på Lovön, vid Bergslagsplan i Vinsta och E18 i Hjulsta.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.