Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Trafikverket testar en ny samverkansmodell

Publicerad: 1 Juni 2016, 11:12

Upphandlingsformen Early Contractor Involvment (eci), har testats på vissa sträckor av västlänken. Men nu tar Trafikverket involveringen ett ytterligare steg vidare.

Foto: Karin Thorsell

Trafikverket provar en helt ny samverkansmodell vid ett vägbygge på E20 mellan Vårgårda och Ribbingsberg. Det är första gången i Sverige som en entreprenör upphandlats i så tidigt skede. Syftet är mer väg för pengarna.


E20:s vägsträckning mellan Vårgårda och Ribbingsberg ska bli en mittseparerad landsväg med 2+2 körfält. Parallellvägar ska byggas längs med stora delar av sträckan för att minska antalet korsningar i plan och för att möjliggöra sammanhängande gång- och cykelvägnät vid sidan av väg E20.

Vid projektet testar Trafikverket en helt ny form av samverkan.

– Vi har valt att upphandla en entreprenör som har ansvar för att göra en vägplan. Detta har aldrig tidigare gjorts i Sverige, säger Svante Jildenhed, projektledare på Trafikverket.

Upphandlingsformen går ett steg längre än upphandlingsformen ECI (early contracted involment) som bland annat har använts på vissa delsträcker av Västlänken.

– Här kommer entreprenören in ännu tidigare i processen. Vi vill ta tillvara entreprenörens kunskap när vi väljer vägsträckning och vägområde. Vi tror att det ger ett bättre projekt – mer väg för pengarna, säger Svante Jildenhed.

Modellen innebär ännu mer samverkan. Det innebär att entreprenören kommer att vara med att ta fram samrådsunderlag, samrådshandling inklusive val av lokaliseringsalternativ, vägplan och bygghandling.

– Tillsammans ska vi jobba för projektets bästa, säger Svante Jildenhed, som ser fram emot projektet med spänning.

Av sammantaget sex anbudsgivare var det Veidekke med partnern Structor som tog hem anbudet. I upphandlingen har Trafikverket gått på en liten del till fast kostnad och flera mjuka parametrar, som exempelvis referensprojekt för organisationen, kompetens i organisationen och system för samverkan.

Peter Svenningsson, regionchef på Veidekke, tror mycket på den här modellen.

– Vi har ändå lite olika kompetenser. Genom att involvera alla kompetenser i ett tidigt skede får vi som entreprenör större möjlighet att påverka. Jag tror att det finns stora förutsättningar för att det ska bli ett bra projekt, säger Peter Svenningsson.

Byggtiden är planerad till 2019–2020.

– Alla miljödomar och utredningar tar tid. Det är långa ställtider i olika instanser. Vi får tid att projektera och planera så det går fort att bygga sen, säger Peter Svenningsson.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.