Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Trakasserierna på Västlänken fortsätter

Publicerad: 27 Januari 2020, 06:00

Trafikverkets projektchef Bo Larsson berättar att även entreprenörerna nu drabbas av trakasserier från upprörda delar av allmänheten.

”Nu drabbas även entreprenörerna”, säger projektchef Bo Larsson på Trafikverket.


Att Västlänken har rört upp känslorna i Göteborg i åratal är redan känt. Stora infrastruktursatsningar debatteras ofta livligt, men när spaden har satts i marken brukar ilskan hos kritikerna vanligtvis avta. Så är dock inte fallet i Göteborg. Ända sedan starten har anställda inom Västlänken fått ta emot hot och glåpord från delar av allmänheten. Men trakasserierna har ändrat karaktär över tid, berättar Trafikverkets projektchef Bo Larsson.

– Trakasserierna mot våra egna anställda på Trafikverket ligger på ungefär samma nivå. Men under hösten 2019 har vi även börjat få in fler anmälningar om incidenter från våra entreprenörer, säger han.

Läs även: Sex betongbyggen som koldioxidbantat

Förklaringen till det tror han beror på hur de som jobbar inom projektet är exponerade. Tidigare var Trafikverkets anställda mer synliga i media. Nu är det yrkesarbetarna som är synliga ute på sina etapper som får ta emot de hårda orden från förbipasserande.

– Det handlar om kommentarer i stil med ”hur kan du jobba i ett sånt här idiotprojekt” och liknande.

Över 30 polisanmälningar

Nolltolerans gäller och Trafikverket uppmanar alla, även entreprenörer, att rapportera det som inträffar så att Trafikverket kan föra statistik. Mellan 30 och 40 polisanmälningar har gjorts totalt, enligt Bo Larsson. De allra flesta har dock lagts ner. Till de allvarligaste händelserna hör att anställda som varit synliga i media hängs ut i sociala medier. Vanligt har även varit att de fått varor och prenumerationer beställda i sitt namn och skickade till sin hemadress av okända.

– En av våra anställda som utsatts för detta sade att hon numera känner olust när hon ska gå och hämta posten. Trafikverket som arbetsgivare har både polisanmält och försökt stötta på andra sätt. Bland annat så kan det bli väldigt tidsödande att returnera varor och säga upp prenumerationer, så den biten av det administrativa har de fått hjälp med, säger Bo Larsson.

Slussenprojektet har också väckt ilska

Ombyggnaden av Slussen i Stockholm är ett annat projekt som både har debatterats och väckt ilska hos delar av allmänheten i många år. Men de anställda har inte blivit påhoppade på samma vis som i Göteborg, berättar Eva Rosman, kommunikationsstrateg på exploateringskontoret i Stockholms stad.

– När vi stängde av Skeppsbron för genomfart blev flaggvakterna bespottade av bilister. Det slutade med att vi tvingades sätta upp ett fysiskt hinder så att de inte kunde köra där alls. De händelserna hade att göra med ilska mot framkomligheten, inte mot Slussenprojektet i stort, säger hon.

Västlänken är unikt i detta avseende, intygar Bo Larsson på Trafikverket. Inget annat projekt som Trafikverket har hållit i har utsatts på samma vis. Beställaren har nu inrättat en operativ grupp  tillsammans med entreprenörerna för att arbeta med bland annat risker och hot, samt fått särskilda resurser hos polis.

Läs även: Högsta domstolen ger Västlänken grönt ljus

– De anställda utför demokratiskt beslutade investeringar. Det är inte okej att behöva utsättas för allt detta på sin arbetsplats, säger Bo Larsson.

På Arbetsmiljöverket finns ingen statistik över hur vanligt det är att anställda inom byggbranschen drabbas av hot och trakasserier.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.