Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Två konsortier tävlar om Sicilienbro

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Den ena intressenten efter den andra har hoppat av upphandlingen inför bygget av den 3,7 kilometer långa bron över Messinasundet i Italien. Kvar i kampen om generalentreprenaden står nu bara två konsortier bestående av nästan uteslutande italienska företag. Den ena gruppen leds av Rombaserade Astaldi medan Impregilo leder det konkurrerande konsortiet.

Det tredje konsortiet som i höstas valdes ut av beställaren Stretto di Messina leddes av Strabag har tidigare dragit sig ur och franska Vinci är det senaste bolaget som hoppat av (Vinci ingick i det Impregilo-ledda konsortiet) med motiveringen att tidplanen för upphandlingen varit för pressad och riskerna med projektet för stora, uppger Engineering News Record.

Bron som ska förbinda Sicilien med fastlandet är kostnadsberäknad till 42 miljarder kronor. Huvudspannet kommer att bli 3 300 meter långt vilket gör det till världens längsta hängbro - med 1,3 kilometers marginal. Pylonerna blir 382 meter höga för att möjliggöra en segelfri höjd på 65 meter under bron. Stålkablarna som bär upp bron får en diameter på 1,24 meter och konstruktionen ska utan problem kunna stå emot jordbävningar på 7,1 på Richterskalan eller vindar på över 55 sekundmeter. Bron får två trefiliga vägbanor och två järnvägsspår.

Byggstarten är planerad till 2006 och bron ska stå färdig 2012.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.