Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Tvärbanan håller tid och budget

Publicerad: 6 April 2011, 11:51

Veidekke och Ramböll firade genomslag i tunnel på banan som knyter samman förorter för pendlande nollåttor.


I förra veckan gjorde Tvärbanan tunnelgenomslag i Traneberg. Projektet drivs av Storstockholms Lokaltrafik, SL och ska förbinda Alvik i väster med Sundbyberg och Solna i öster.

Så här långt ligger projektet både under tidplan och budget.

– Självklart ska alla projekt hålla sina mål när det gäller kvalitet, tid och kostnader. Men i realiteten är det tyvärr inte alltid så. Här klarar vi de ribbor vi satt med marginal. Det är värt en applåd, sa SL:s vd Göran Gunnarsson när han visade upp den nya Tranebergstunneln för pressen.

Tranebergstunneln, med en 800 meter lång sträckning, utgör ett centralt parti i Tvärbanans Solnalinje.

Tvärbanan ska binda samma Stockholms pendeltågs- och tunnelbanenät på tvären. Den befintliga sträckningen går i en halvcirkel söder och väster om centrala Stockholm från Hammarby sjöstad via bland annat Gullmarsplan och Liljeholmen till Alvik.

Under 2009 startade utbyggnaden Tvärbanan Norr Solnagrenen. Det rör sig om en fyraårig byggtid och en investering på 5,2 miljarder kronor, inklusive nya fordon för 700 miljoner kronor. Den nya sträckningen går norrut, från Alvik, med Tranebergstunneln och rullar vidare genom Ulvsunda till Bällsta bro, går in i Sundbyberg och via en ny bro över Mälarbanan vidare till Solna Business Park och Solna centrum för att sedan landa vid Solna station och den nya Nationalarenan.

Sträckningen omfattar sju kilometer spår, tre broar och tre tunnlar

– Vi har från SL:s sida drivit det här som ett samverkansprojekt tillsammans med Veidekke Entreprenad och Ramböll och det har varit ett mycket lyckat och stimulerande projekt. Vi kan alla tre ta med oss det här projektet som ett lyckat referensobjekt, säger Kurt Seliberg, projektchef för projekt Tvärbanan.

Den faktiska tunneldrivningen under Traneberg har varit 600 meter lång. De resterande 200 metrarna i anslutning till stationen i Alvik låg redan klara sedan tidigare.

Veidekkes etapp, som sträcker sig från Alvik till Karlsbodavägen i Ulvsunda industriområde, är kontrakterad för 500 miljoner kronor. Vid sidan av Tranebergstunneln innehåller etappen även en 200 meter lång bro över Ulvsunda.

Den andra och tredje etappen byggs av NCC. Etapp två är 2,2 kilometer, löper från Ulvsundavägen via Sundbyberg till Solna Business Park och har ett ordervärde på 350 miljoner kronor. Den etappen omfattar bland annat två broar, en över Bällstaån och en över järnvägsområdet i Sundbyberg.

Den tredje etappen är 1,7 kilometer lång och går från Ankdammsgatan i Solna till Solna station. Kontraktet är värt 525 miljoner kronor.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.