Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Tysk-svenskt konsortium får miljardkontrakt på Västlänken

Publicerad: 27 november 2017, 16:19

Station Korsvägen är en av delarna i den etapp som nu ska byggas av NCC och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau.

Foto: White Arkitekter

Ett svensk-tyskt konsortium har vunnit uppdraget att bygga en deletapp av Västlänken i Göteborg. Kontraktet är värt 3,8 miljarder kronor och mjuka parametrar fällde avgörandet.


Ämnen i artikeln:

NCCVästlänkenWayss & Freytag IngeniurbauGülemakAstaldiNRC Group

Det blir NCC Sverige och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau som får uppdraget av Trafikverket att bygga deletapp Korsvägen som ingår i det jättelika infraprojektet Västlänken.

Det var inte priset, utan mjuka parametrar som fällde avgörandet hos byggherren Trafikverket. Av de nio företag och konsortium som först visade intresse för uppdraget valde Trafikverket ut fem. Av dessa var det tre aktörer som lämnade in anbud.

– Ettan och tvåan låg väldigt nära varandra, men efter att en jury på fem personer hade utvärderat alla parametrar kom de fram till att skicklighet i utförande och skicklighet i samverkan fällde avgörandet, säger Lilian Brunbäck upphandlare på Trafikverket Väst.

De andra två anbudsgivarna var Skanska som kom trea samt ett konsortium bestående av turkiska Gülemak, italienska Astaldi och norska NRC Group som slutade på silverplats. De sistnämndas anbud låg 200 miljoner kronor lägre än vinnarnas.

Kontraktsarbetet ska utformas med start första januari 2018 och bygget ska vara igång under våren samma år.

Arbetena planeras att vara helt klara 2026.

Tidigare har konsortiet Gülemak, Astaldi och Segermo tilldelats deletapp Haga. Sedan tidigare har NCC ett ECI-kontrakt (Early Contractor Involvement) för deletapp Centralen, fas ett projektering. Anbudsförfrågan för deletapp Kvarnberget skickas ut 4 december med sista anbudsdag 23 april. Entreprenad BEST (Bana, El, Signal och Tele) kommer att gå ut på anbud i början av 2019.

Deletapp Korsvägen

Deletapp Korsvägen är cirka 3,2 kilometer lång. Den här delen av Västlänkens tunnel sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal och ansluter i Almedal till befintliga spår. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Tre avsnitt utförs med betongkonstruktioner i lera; här grävs schakt. Under mark vid knutpunkten byggs station Korsvägen med tre uppgångar. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform.

Västlänken

Västlänken är en cirka 8 km lång pendel- och regiontågförbindelse varav drygt 6 km i tunnel, under centrala Göteborg. Nya stationer vid Haga och Korsvägen som ger en ökad tillgänglighet till staden, samt en ny stationsdel vid Göteborgs Central.

Västlänken underlättar resandet i Göteborg och Västsverige och minskar sårbarheten i järnvägssystemet. Med Västlänken fördubblas kapaciteten på Göteborgs central, som idag inte kan ta emot fler tåg. Snabbare och tätare tågförbindelser i Västsverige öppnar nya tillväxtmöjligheter.

Bygget pågår: 2018-2024. Installationsarbeten och återställning: 2024-2026. Trafikstart: 2026. Kostnad: Beräknas till 20 miljarder kronor (prisnivå 2009). Västlänken ingår i Västsvenska paketet.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News