Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Utredning om tidsplan är försenad

Publicerad: 19 Mars 2019, 05:38

Bild 1/2  Det är oklart om Förbifarten kommer att vara klar 2026, som planen var från början.

Foto: Trafikverket

Trafikverkets utredning om Förbifartens tidsplan kan hållas är försenad. “Det är för tidigt att säga om vi har stora problem”, säger projektledare Johan Brantmark.


Tidningen Byggindustrin har tidigare skrivit om entreprenörernas kritik mot Trafikverkets sätt att leda Förbifart Stockholm. Flera stora entreprenörer vittnade i november 2018 dessutom om att deras etapper drogs med årslånga förseningar.

Läs mer: Entreprenörer larmar om stora förseningar på Förbifarten.

När Trafikverket under förra veckan valde att avbryta avtalet med entreprenören LSAB för etappen på Lovön, och måste se sig om efter en ny huvudentreprenör, är det än mer oklart hur det ska gå med färdigställandet av Förbifarten och om den kommer att kunna öppna 2026.

– Hur tidplanen påverkas av händelserna på Lovön framöver är något som kommer att behöva vägas in när vi ser över tidplanen för hela projektet, säger Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm, Johan Brantmark.

Läs mer: Stoppad entreprenör kan stämma Trafikverket.

Johan Brantmark berättar att oklarheter för tillfället råder på två ställen till.

– Vi tittar för tillfället bland annat på den norra delen av Förbifarten där ett större arbete med injektering tar längre tid än vi hade med i planen. Det läcker in mer vatten i tunneln än vi hade räknat med där, säger han.

På den södra sidan finns frågetecken kring etappen som börjar i Sätra och går under ön Kungshatt, den så kallade Mälarpassagen.

– Vi har en fördröjd tunneldrivning vid Mälarpassagen. Arbetet med huvudtunneln genom den svåraste passagen pågår just nu.

Skulle vara klar nu

Trafikverket arbetar sedan i höstas med en egen utredning om hur tidsplanen för hela projektet kommer att kunna hållas. Det var tänkt att den skulle vara klar under första kvartalet 2019, men har nu skjutits upp.

– Den blir troligen klar senare under våren istället, säger Johan Brantmark.

Enligt honom kan vissa förseningar i tunneldriften kompenseras av att arbete med installationer tidigareläggs i andra delar som är klara.

– Vissa förskjutningar kan vi absorbera genom att jobb med el, ventilation med mera görs på andra platser. Det som är intressant är inte om vissa delar är försenade nu utan när hela Förbifarten är driftsatt och kan öppna för trafik och det kommer vi att ha bättre uppfattning om senare under våren, säger han.

Relaterade artiklar

Förbifart Stockholm försenas fyra år

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.