Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43
AV PER HINDERSSON
Ett antal vägprojekt riskerar att skjutas på framtiden och förklaringen är regeringens "Trollhättepaket" där bland annat riksväg 45 Älvängen-Trollhättan togs in i vägplanen med byggstart 2006. Det menar Vägverket som nu har reviderat "Nationell plan för vägstransportsystemet 2004-2015".
I dagsläget fattas ca 500 Mkr för att klara de planerade investeringarna i stamvägar under perioden 2004-2008.
-I det här läget bör Vägverket få möjlighet att utreda förutsättningarna för kompletterande finansiering. Då undviker vi att vägbyggen som många väntat på senareläggs vilket annars blir fallet, dels genom att planens förutsättningar förändrats, dels genom att vi får lägre anslag, säger Vägverkets gd Ingemar Skogö.
Ett exempel är Norra Länken i Stockholm. Den första byggtiden finansieras av Stockholms stad (planerad byggstart är 2006). Vägverket anser att länken därefter bör lånefinansieras för att klara ett effektivt byggande och hänvisar till erfarenheterna från Götatunneln i Göteborg och Södra länken i Stockholm.
-Även det nödvändiga driftanslaget är i farozonen till följd av neddragningar med 2,6 miljarder kronor för åren 2004-2008, säger Ingemar Skogö.
Redaktionen