Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Vägverket stoppar bitumenmattor

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Vägverket har tillfälligt stoppat bitumenmattor som tätskikt på nya betongbroar. Orsaken är blåsbildning under mattorna som kan medföra att beläggningen förstörs.


Bitumenmattor, i dagligt tal asfaltmattor, på betongbroar är sedan en tid tillbaka ett bekymmer för Vägverket. Upp till 20 procent av alla nybyggda broar får efter ett tag blåsor under tätskiktet, vilket bäddar för vatteninträngning med korrosionsskador, sprickor i betongen och deformerad beläggning som följd.

Vägverket har därför infört ett tillfälligt förbud för bitumenmattor för nya broar. Dessutom utreds om man under en begränsad tid kan använda epoxi som primer i stället för bitumen i avvaktan på att finna mer miljö- och arbetsmiljövänliga alternativ.

-Blåsbildning är ett stort problem för oss, medger avdelningschef Åke Eriksson, Vägverket region väst, som har 150 nybyggda broar varav 20 procent med skador på grund av blåsbildning

Orsaken är långt ifrån utredd även om flera teorier finns. Det som förbryllar är att skadorna kan komma plötsligt, bara efter ett par månader, eller efter ett par år. Ett annat faktum är att det i huvudsak är nybyggda broar som drabbas medan betongbroar äldre än 20 år klarar bitumenmattorna betydligt bättre. Därför gäller Vägverkets förbud inte omisolering.

-En orsak till problemen kan vara att ångtrycket under bitumenmattan ökar på grund av fukt i  betongen. När ångtrycket blir för högt släpper mattan och en blåsa bildas. För att åtgärda blåsorna tar man hål på dem. Då kan lokala brister uppstå i tätskiktet. En annan aspekt är att betongkvaliteten förändrats genom åren med tätare betong och andra typer av tillsatsmedel, säger brotekniker Christine Eriksson, Vägverket, Borlänge.

Vägverket har tillsammans med asfaltbranschen tillsatt olika utredningar för att lösa problemet. Dessutom samarbetar Vägverket i ett forskningsprojekt om alternativa tätskikt. Forskningen görs tillsammans med vägverken i övriga nordiska länder och projektet heter "Broar utan fuktisolering".

-I det långa perspektivet vill Vägverket medverka till att system med robusta isoleringsmattor tas fram och som även uppfyller kraven på god arbetsmiljö. Parallellt arbetar vi för att vidareutveckla alternativa tätskiktssystem och system utan tätskikt, säger Lennart Lindblad, Vägverket, avdelningen för verksamhetsstyrning.

Ett system utan tätskikt finns redan och som använts under många år. Det är broar med höghållfast betong som slitlager som läggs direkt på konstruktionsbetongen. I Norrland fungerar denna metod problemfritt. Vägverkets region norr har 173 broar med direktgjuten slitbetong som byggts för 20 år sedan och fram till idag.

-Inte en enda av dessa broar har läckage. Däremot har vi samma problem här uppe med blåsbildning på broar med isolering och asfaltbeläggning, säger Margareta Berglund, broförvaltare för region norr.

-Direktgjuten slitbetong är ett bättre alternativ än asfalt. Betongen är billigare, ger lägre underhållskostnader och längre underhållscykler. Man slipper grundavlopp och olika materialskikt, där vatten kan tränga in och bli stående. Dessutom är den miljövänlig och inte årstidskänslig, säger hon.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.