Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Värmländsk modell ger stabila byggen

Publicerad: 11 April 2017, 05:11

Lars Nilsson, tidigare fastighetschef på Landstinget i Värmland, har utarbetat kontraktsformen äkta partnering som bygger på full transparens mellan entreprenörer och byggherre.

Med så kallad äkta partnering har renoveringen och utbyggnaden av Centralsjukhuset i Karlstad blivit effektiv och billigare än vad som budgeterats. Detta samtidigt som projekten uppfyller entreprenörernas krav på lönsamhet. Äkta partnering bygger på total transparens, enligt Landstingets tidigare fastighetschef Lars Nilsson.


Lars Nilsson har lett ombyggnaden och tillbyggnaden av Centralsjukhuset i Karlstad som utförts i etapper under många år. Han har utarbetat samarbetsformen äkta partnering och berättade om hur den fungerar vid ett seminarium i Stockholm nyligen. Den har stora likheter med partnering, men har några särskiljande drag.

– Landstinget i Värmland var ekonomiskt svagt under slutet av 1980-talet, samtidigt som det fanns ett akut behov att upprusta Centralsjukhuset. Värmland ligger avsides, isolerat av Kilsbergen i öster. Därför har vi kunnat utveckla en egen modell som har möjliggjort en kombination av en snäv budget och en upprustning och utbyggnad av ett toppmodernt sjukhus för avancerad vård.

En modell som Lars Nilsson kallar äkta partnering har legat till grund för kontraktskrivning och samarbetsformen i Karlstad. Den kanske viktigaste punkten i äkta partnering handlar om transparens. Entreprenören och underentreprenörerna måste vara helt och fullt dedikerade till byggherren och projektet. En knäckfråga när Lars Nilsson har jobbat med den här samarbetsformen har varit att entreprenörerna måste vara befriade från lojalitetskravet.

– En entreprenör kan inte vara knuten till vissa leverantörer vid äkta partnering. De måste alltid ha projektets bästa för ögonen och inte vara bundna till lojalitetskrav. Det måste vara total transparens i processen, säger Lars Nilsson.

Han berättar att det i början, när Landstingen i Värmland, utarbetade äkta partnering så var det en hel del entreprenörer som backade på grund av lojalitetskrav.

Mjuka värden väger tungt

De mjuka värdena väger mycket tungt vid äkta partnering Enligt Lars Nilsson ligger tyngdpunkten upp till 85 procent på mjuka parametrar vid upphandlingen.

De mest förmånliga anbuden är ofta inte de med lägsta priser, enligt Lars Nilsson.

– Det beror på att, vid prismässigt lägre anbud, är det oftast är organisationen anbudsgivaren skär ner på. När vi tar in entreprenörer för att arbeta i äkta partnering måste de ha en väl utbyggd organisation i projektet och även om vi jobbar på det här sättet visar det sig i slutändan att nettopriset alltid blir lägre vid äkta partnering.

Anbud som har en för snålt tilltagen vinstmarginal faller ofta bort av samma skäl. Trots att priset på det här sättet sällan blir avgörande ryms arbetssättet inom Lou-reglerna med marginal, enligt Lars Nilsson.

Under själva projektfasen är samarbetet mycket nära mellan alla aktörer som medverkar. Med bland annat täta möten, en gemensam och sammansvetsad organisation samt mycket arbete med BIM-modeller. Målet är att man alltid ska vara överens om hur projektet ska genomföras, eller ”vi-klara” som Lars Nilsson kallar det.

– Det viktigaste är engagemanget i projektet, säger Lars Nilsson.

En annan viktig del i äkta partnering, som bygger på principen om agila kontrakt, handlar om att skriva kontrakt som inte är allt för detaljerade när det gäller tänkt utformning. De är utformade så att de ger möjligheter till den bästa lösningen. Landstingen i Värmland har också jobbat med en modell där man inte sätter en budget i traditionell mening utan snarare en kostnadsram – dyrare än så här får det inte bli.

Enligt Lars Nilsson har man i Värmland alltid lyckats bygga ett centralsjukhus som ger toppmodern vård och ändå alltid bygga till en rejält lägre penning än kostnadsramen har tillåtit.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.