Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

"Vi har en stor vilja och resurser för att jobba vidare med det här"

Publicerad: 21 September 2017, 04:00

Johan Sundin, upphandlingsansvarig på Ostlänken.

I byggnationen av CHSR spelar ”Small business” en viktig roll – vissa uppdrag tilldelas grupper med utmaningar på arbetsmarknaden. Även här finns likheter med Ostlänken, sedan Trafikverket blev pilotmyndighet för att jobba med sysselsättningsskapande åtgärder i upphandlingar.


I CHSR:s arbete med small business är målsättningen att 30 procent av uppdragen i projektet ska utföras av företag som drivs av diskriminerade grupper, krigsveteraner eller är mikroföretag. Upphandlingsmetoden används för att skapa social hållbarhet i projektet och för att byggnationen av landets första höghastighetsjärnväg ska bidra positivt till utvecklingen i de områden där järnvägen dras.

Uppdraget att riva och återvinna en bro på plats, en tanke som ligger i linje med CHSR:s hållbarhetsarbete, gjordes bland annat av ett företag som drivs av kvinnor - en underrepresenterad grupp i den amerikanska byggbranschen.

Trafikverket är den första myndigheten i Sverige som fått i uppdrag av regeringen att införa en åtgärd på samma tema – sysselsättningsskapande åtgärder för arbetslösa – i sina upphandlingar. Uppdraget innebär bland annat att Trafikverket ska ställa krav på entreprenörerna att sysselsätta ett förutbestämt minimiantal - i genomsnitt en person per 50 miljoner kronor I entreprenadkontrakt på över 50 miljoner kronor.

– För Ostlänkens del har detta hittills bara hunnit tillämpas i några få kontrakt som inte riktigt dragit igång, så vi får se hur det fungerar eftersom, säger Johan Sundin, upphandlingsansvarig på Ostlänken.

Det han tycker är positivt med det här kravet är förutom att arbetslösa kan erbjudas jobb också att branschen får in ny kompetens som annars kanske inte hade hittat dit.

– Inget fungerar ju perfekt från början, särskilt inte när vi på Trafikverket är först i Sverige med att göra det. Men vi har en stor vilja och resurser för att jobba vidare med det här, säger han.

Lars Redtzer är ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier. Han tycker att den här typen av styrd rekrytering kan vara befogad ibland, men betonar att han tycker att marknadens mekanismer ska styra.

– Vid extraordinära händelser - som den stora flyktingvågen – kan det vara bra att använda staten som möjlighet att råda bot på problem. Att få in ett antal olika individer som står längre från arbetsmarknaden genom kontrakt är ett sätt att jobba på. Vi får testa och utvärdera det. Funkar inte det, då får man ta nya sätt och testa andra vägar, säger han.

Relaterade artiklar

Sverige och USA i snabbtågsamarbete

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.