Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Züblin och Pihl tar första Citybanan-tunneln

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Det blev en tysk-dansk vinnare när Banverket har nu tecknat det första stora entreprenadavtalet för Citybanan. Det handlar om betongtunneln mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen. Kontraktet är på 1,3 miljarder kronor.


- Det är ett viktigt kontrakt vi tecknat, säger Kjell-Åke Averstad,
projektchef för Citybanan. Efter mer än 20 års debatt och utredningar är vi framme vid att börja bygget. Nu kommer vi snart att med egna ögon kunna se början på den järnväg som skall förbättra tågtrafiken för hela Sverige.

Kontraktet är en totalentreprenad. Tunneln, som blir 370 meter lång, kommer att byggas som en sänktunnel. Tunnelelementen kommer delvis att byggas på annan plats. Delarna bogseras sedan till Söderström där de färdigställs innan de sänks ned till rätt plats och kopplas samman till en järnvägstunnel. Syftet med byggmetoden är att spara miljön och minimera störningarna på plats.

Züblin Scandinavia jobbar redan sedan tidigare med Citybanan. Bolaget har tillsammans med Oden Anläggningsentreprenad kontrakt på tre arbetstunnlar. E. Pihl & Søn genomför idag bland annat en entreprenad på Citytunneln i Malmö.

Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel med två spår under centrala Stockholm. I Söderström ska järnvägen gå i den betongtunnel som nu är kontrakterad. Den övriga delen av Citybanans tunnel byggs i berg och drivs fram genom sprängning. Arbetet med Citybanan omfattar åtta stora anläggnings-entreprenader. Citybanan skall vara klar för trafik år 2017.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.