Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lokaler

Bli "in the mood" på Mood

Publicerad: 22 Augusti 2011, 08:20

Under flera år har det varit stökigt och bökigt i Stockholms mest centrala delar. Rivningar, nybyggnader och materialleveranser har avlöst varandra när Salénhuset görs om och får moderna kontorsutrymmen och en handelsplats inklusive galleria av internationell klass.


De flesta stockholmarna minns nog Salénhusets galleria. Den var liten, tarmig, svår att hitta och frekventerades mest av husets kontorshyresgäster. Men nya tider väntar. Huset byggs om helt och kontorsdelen är redan klar. Till våren kommer en galleria av internationell klass att invigas och får namnet Mood Stockholm. Husets läge vid Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Jakobsbergsgatan och Norrlandsgatan, ett så kallat CC-läge, är hett och mycket attraktivt för fastighetsinvesterare med ekonomiska muskler. CC betyder City City och är ett strå vassare än CBD, som betyder City Business District.

Fastigheten köptes 2006 av AMF Fastigheter. Det rörde sig om en miljardaffär och säljare var Karin Mattson, dotter till storbyggmästaren John Mattson. Vid förvärvet var H&M den dominerande hyresgästen med sina 15 000 kvadratmeter kontorsyta. Andra hyresgäster var advokatkontor, Riksgälden och HQ.

För AMF Fastigheter handlade det om att investera och utöka sitt fastighetsbestånd som idag har ett värde på runt 25 miljarder kronor förutom delägarskapet i Dombron. Salénhuset ritades av Coordinator och byggdes i slutet på 1970-talet för Salénrederiernas huvudkontor. H&M flyttade ut 2007 och det gav AMF möjlighet at ta ett helhetsgrepp på den kamformade byggnaden. I en första etapp gjordes kontorsytorna om, de tre gårdarna däckades över, taket höjdes och de utstickande huskropparna mot Mäster Samuelsgatan byggdes samman. Dessutom krympte man den trafiktunnel, som går igenom byggnaden, så att den blev smalare.

Fasaderna av rött tegel ansågs trista och till och med staden önskade att den nya fastighetsägaren skulle göra något åt dem trots att huset till viss del är kulturminnesmärkt. Resultatet blev att fasaderna vitputsades, de nedre partierna kläddes med sten, ett glashus byggdes och stora öppningar i fasaden sågades upp för att ge plats åt skyltfönster. Samtliga förändringar fick genast en positiv effekt. Den lite trista Mäster Samuelsgatan blev stadsmässig och folklivet ökade markant.

Hyresgäster har redan flyttat in i kontorsdelen. Nu väntar gallerian. Att bygga en galleria var inte helt givet från början. Men AMF tänkte till. Läget mitt i stan är perfekt och tankarna på en sammanhängande shoppingdel var tilltalande.

- Vi beslöt att satsa på ett retailkoncept i tre plan mot Norrlandsgatan och i ett plan mot Regeringsgatan, säger projektchef Sune Eriksson, AMF Fastigheter.

Det kan synas vågat att investera miljardbelopp, först i en fastighet och sedan i en galleria, när det finns så många shoppingcenter och varuhus intill. Men AMF Fastigheter ser bara möjligheter kanske beroende på att företaget äger Gallerian Hamngatan och kan dra lärdom därifrån.

– Läget mellan Stureplan och Sergels Torg har en lysande potential. Det är perfekt. Dessutom rör sig dagligen över 150 000 personer i området så kundunderlag saknas inte, förklarar han.

Idéer och inspiration till utformningen av Mood har man hittat på flygplatser, i hotellounger och i storstäder som Paris, London och Milano. Mixen av de mellan 50 och 60 butikerna är viktig för att locka folk. Därför undviker man de stora butikskedjorna och satsar på en mångfasetterad handel med mindre, gärna exklusiva, butiker och en blandning av kläder, inredning och livsstilskoncept. AMF Fastigheter talar om tre olika shoppingbehov: wishing, desire och everyday shopping där varje kategori fått sin egen strategiska placering i fastigheten.

En riktig magnet blir de tre restaurangerna, som ska drivas av kända krögare. Några detaljer värda att nämna är en elektronisk takfresk i huvudentrén, en concierge som tar emot kemtvätten och trädkojor på 25 kvadratmeter i de planerade inomhusträdgårdarna. Trädkojorna placeras ett par meter ovanför markytan och är tänkta att hyras ut för möten.

Såväl ombyggnaderna som nybyggnadsdelarna har varit mycket komplicerade och krävt avancerade tekniska lösningar. Orsaken är de många avväxlingarna och stomingreppen som behövts för att få större ytor och långa spännvidder. Ett annat problem är att byggverksamheten stör omgivningen. Kontorshyresgästerna störs dagtid och boende runt om nattetid.

– Vi har lagt ner mycket tid, pengar och planering på att få arbetsplatsen så tyst som möjligt. Vi har till exempel vajersågat och klippt betongen i stället för att bila och hängt upp ljudmattor för att dämpa bullret. Under ett halvår hade vi nattskift och tidvis har vi börjat klockan fyra på morgonen för att få allt att klaffa, säger platschef Björn Lundin, Skanska.

AMF Fastigheter har bara en egen ytterst liten byggorganisation. I stället har man valt att köpa både projekterings- och platsorganisation, i detta fall av Skanska. Bra samarbete och öppen dialog präglar projektet. Det genomförs som en generalentreprenad med handplockat folk där både beställare och entreprenörer drar åt samma håll i väl sammansvetsade team.

– Vi har också ett mycket gott samarbete med staden. Detaljplanearbetet gick utmärkt och såväl stadsarkitekten som politikerna gillade våra idéer, säger Sune Eriksson.

Fakta Mood Stockholm
Fastighetsägare: AMF Fastigheter
Arkitekt: White
Arkitekt Retail: Koncept
Projektör: Energo/ÅF
Konstruktör: KE-gruppen
Entreprenör: Skanska
Ytor: 30 000 kvm kontor
23 000 kvm galleria
450 kvm trädgårdar

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.