Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lokaler

Gillberg ska göra metanol med förgasning

Publicerad: 20 Mars 2009, 07:53

Världens första fullskaliga fabrik för andra generationens klimatanpassade fordonsbränslen kan byggas i Hagfors. Anläggningen ska tillverka metanol med förgasningsteknik. Hjärnan bakom projektet är miljökämpen Björn Gillberg.


Planerna har kommit långt. Bolaget Värmlandsmetanol har köpt mark för fabriken, har gjort ett antal förstudier och håller nu på att lägga sista handen vid en detaljplan för området.

– Vi har även börjat en prekvalificering av tänkbara leverantörer. Man kan i stort sett räkna på ena handens fingrar vilka bolag som kan bygga en sådan här anläggning, säger Björn Gillberg, känd miljöprofil och vd för bolaget.

Anläggningen kostar två miljarder kronor att bygga. Om företaget får in tillräckligt med kapital kan fabriken bli den första fullstora anläggningen i världen som tillverkar ett klimatanpassat drivmedel från biomassa med förgasningsteknik.

Råvaran är i det här projektet är gallringsvirke och rester från skogsindustrin som grot, grenar och toppar. Förgasning sönderdelar träråvaran till gaserna kolmonoxid, metan och vätgas. Av gaserna kan man sedan tillverka en rad olika drivmedel som metanol, dimetyleter (DME) eller syntetisk diesel.

Att Värmlandsmetanol fokuserar metanol, som också kallas träsprit, på beror på att energiutbytet ur råvaran blir högt. Träspriten kan blandas in i vanlig bensin, vilket är ett snabbt sätt att få ut stora volymer klimatanpassade drivmedel i samhället.

– Så länge det låginblandas kan vilken bensindriven bil som helst köras på blandningen. Kan smidigt blandas in i upp till 25 procent, säger Björn Gillberg.

Både metanol och etanol är aggressivare mot packningar i bränslesystemet och aluminium i bränsleledningar.

Så länge alkoholerna låginblandas har bensinen en skyddande effekt. Men när blandningen innehåller 85 procent metanol behöver bilarna bättre kvalitet i bränslesystemet.

– Metanol tillverkad av naturgas blandades i bensin i USA på 1980-talet. Metanolen ger en renare förbränning och var ett sätt att bekämpa smogproblematiken i Kalifornien, säger Björn Gillberg.

– Då lanserade Ford, Chrysler och Toyota flexifuelbilar för metanol- och bensinblandningarna M15 och M85. Men sen tog bensinbolagen fram renare bensin och då föll det här. Då döpte man bara om fordonen till etanolbilar.

Spillvärmen från fabriken ska täcka hela Hagfors behov av fjärrvärme.

– Vi har tagit över en option på kommunens fjärrvärmepannor. När fabriken drar igång och levererar värme tar vi över pannorna, ställer av dem och har dem kvar i reserv.

Projektet hänger nu på ekonomin, krisen i finanssektorn kom olägligt för bolaget. Men Björn Gillberg är vid gott mod.

– Det rullar på för fullt även om det är ekonomiskt dystra tider just nu. Vi får förstås anpassa oss efter detta när det gäller kapitalanskaffning. När ekonomin har vänt ska vi göra en större publik emission av aktier och en notering på någon av börserna, säger han.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.