Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lokaler

Ljusare framtid för kontor i Skanskas Kontorsindex

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV PER HINDERSSON
Kontorsfastighetsmarknaden håller på att återhämta sig och förutsättningarna för att starta nya projekt börjar se mer realistiska ut. För första gången sedan 2001 visar Skanskas Kontorsindex att andelen företag i storstadsregionerna  som tror sig behöva större kontorsyta under det kommande året är större än andelen som tror sig behöva minska kontoryta. Knappt 40 procent av de tillfrågade företagen räknar med att nyanställa under det kommande året.

En generell tendens på samtliga tre storstadsmarknader är en extrem polarisering mellan gammalt och nytt kontorsbestånd. Vakanserna, som fortfarande är ganska höga, ligger i det gamla beståndet. Utbudet av befintliga, stora moderna kontor har börjat minska och här upplever åtminstone Skanska en stor efterfrågan.

-Det känns fortfarande för tidigt att tala om nyproduktion, men vi har en handfull färdigprojekterade och startklara projekt i Stockholm och Göteborg. Det är bara att trycka på knappen när förutsättningarna är de rätta, säger Claes Larsson, vd på Skanska Projektutveckling Sverige.

-I Malmö har vi till och med startat ett projekt på spekulation och har 40 procent av ytan uthyrd i dagsläget, säger Claes Larsson.

I Skanska Kontorsindex kommer de ekonomiska villkoren (hyran) först som tredje viktigaste faktor vid en förhyrning. I topp ligger "lokalens arbetsmiljö", inklusive både klimatfrågor och mysfaktorer. Detta anses också vara en av de viktigaste delarna när det gäller att attrahera nya medarbetare (och behålla sina gamla). På andra plats kommer "lokalens planlösning". Trenden går emot öppna eller mixade ytor. Framför allt ska planlösningarna vara flexibla.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.