Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lokaler

Stockholm maxar anbuden med ny modell

Publicerad: 5 April 2017, 03:50

Bild 1/2  

Exploateringskontoret på Stockholms stad prövar ett nytt sätt att arbeta på inför upphandlingar som de redan tycker har gett resultat. – Istället för att få in max två anbud fick vi in mer än dubbelt så många på vår senaste entreprenad, säger Sara Ljungdahl, upphandlingskonsult, Stockholms stad.


Hagastaden heter den nya stadsdel som ska knyta samman Stockholm och Solna. Den växer redan fram mellan Karolinska och Norra stationsområdet ovanpå vägar och spår som ska överdäckas och på gammal ödemark. Stockholms stad är landets näst största beställare inom samhällsbyggnad efter Trafikverket. Men i högkonjunktur är det svårt att få in anbud även för dem. Byggandet av mer kända jätteprojekt som Norra Djurgårdsstaden och Slussen pågår samtidigt och Hagastaden har känt att de haft svårare att synas, trots en beräknad byggkostnad på drygt 10 miljarder kronor enbart för Stockholms stads delar. Under 2016 bestämde sig projektledningen för Hagastaden för att hitta nya vägar för att hitta entreprenörernas intresse.

– Under hösten 2016 genomförde Stockholms stad en informationsträff för potentiella anbudsgivare och efter det har Hagastaden haft enskilda informationsmöten med större och mindre entreprenörer ungefär en gång i veckan, berättar Sara Ljungdahl, upphandlingskonsult för Hagastaden på Stockholms stad.

Mycket information till entreprenörerna

Hagastaden har även skickat ut information till entreprenörer som har visat intresse för tidigare upphandlingar för att nå ut till så många som möjligt.

– De vi har kontaktat har bland annat varit sådana som har hämtat ut underlag, lämnat anbud eller varit i kontakt med oss på något vis tidigare. De som sedan har kommit på enskilda möten har varit positiva över att de fått ställa de frågor de velat och fått mer information om vad som är på gång, säger Sara Ljungdahl.

Men det handlar inte om ett otillbörligt gynnande av de som fått sitta ner i enskilda möten, försäkrar Sara Ljungdahl och Gunnar Fondelius, samordningsansvarig för entreprenadupphandlingar på Stockholms stads exploateringskontor.

– Nej, vi ska förhålla oss till lagen om offentlig upphandling och den säger att vi får kommunicera med entreprenörer på en viss nivå, säger Gunnar Fondelius.

Sara Ljungdahl instämmer.

– Det är ingen information som inte nått ut på annat sätt. Vi går aldrig in på detaljer med entreprenörerna. Det handlar mer om övergripande information om Hagastaden, delområdena och vad vi planerar att genomföra för upphandlingar, säger hon.

Målet är att bli en attraktiv beställare, berättar Gunnar Fondelius. Därför har det också varit angeläget att ta reda på mer om vad som är viktigt för entreprenörerna.

– Entreprenörerna vill ha tydliga handlingar med utförliga tekniska beskrivningar och förfrågningsunderlag som är lätta att räkna på. Det ska vara få riskfaktorer, särskilt markförhållandena ses som en stor osäkerhetsfaktor så därför är ordentliga geologiska undersökningar avgörande. Även uppdragsorganisationen ska vara kompetent. Entreprenörerna tittar också mycket på om det finns en tydlig ansvarsfördelning gällande arbetsmiljön, berättar Gunnar Fondelius.

Ytterligare något som entreprenörerna påpekat i tidigare projekt är bristen på tidig information och att det ofta ska gå väldigt fort från kontraktskrivning till att spaden sätts i marken. Väntan på att detaljplanen ska ha vunnit laga kraft är ett skäl till detta, men även bristen på projektörer.

– Upphandlingen av tekniska konsulter är ännu svårare än att få in entreprenadresurser, säger Gunnar Fondelius.

I början av 2016 var det i vissa fall kontraktskrivning ena dagen och byggstart för entreprenören dagen därpå.

– Under 2016 har vi anställt en tidplanerare och arbetat intensivt med att få in goda marginaler i tidplanerna. Nu har vi sagt att vi vill ha två månader mellan det att kontraktet skrivs och byggstart. Det ska ge entreprenörerna god tid att förbereda sina arbeten, säger Sara Ljungdahl.

Under förra året såg man även över uppdelningen av entreprenaderna för att få in blandade typer av entreprenörer. Nu ligger de oftast på mellan 15 och 58 miljoner kronor. Detta är även i linje med den nya lagen om offentlig upphandling som trädde i kraft 1 januari 2017 som uppmuntrar mindre entreprenörer att lämna anbud. Under projektets gång har några entreprenader annonserats utomlands, men få utländska aktörer har kommit in med anbud.

– Problemet med de utländska entreprenörerna är att de behöver en svensk representant på plats för att känna till den svenska marknaden och för att hålla kontakt med underentreprenörerna. På anläggningssidan är det lättare att få in utländska entreprenörer än på hussidan, konstaterar Gunnar Fondelius.

Fem upphandlingar sedan start

Mer än hälften av alla upphandlingar återstår inom Hagastaden. Under 2017 planeras för mellan fyra och fem stycken. Hittills har fem upphandlingar genomförts sedan det nya sättet att arbeta med informationsmöten. Samtliga upphandlingar har sedan dess resulterat i en tydlig ökning av anbud, uppger Sara Ljungdahl.

– Ett exempel är en mindre entreprenad på tio miljoner kronor som handlade om en uppfyllnad och påldäck i Hagaplan. Där borde vi ha fått in max två anbud men istället fick vi in fem, säger Sara Ljungdahl.

I framtiden kan det även bli aktuellt att ha med sociala krav i vissa upphandlingar. Det har redan prövats ibland annat Rinkeby. Sara Ljungdahl och Gunnar Fondelius tror inte att det kommer att avskräcka entreprenörerna.

– Jag tror inte att det kommer att bli de sociala kraven i sig som avgör om någon lämnar anbud eller inte. I de fall där det gjorts har dessutom Stockholms stad hjälpt till med att hitta arbetskraft eller ordnat med utbildning, säger Sara Ljungdahl.

Relaterade artiklar

Många vägar till fler anbud

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.