Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Olyckor

"Det ska inte kunna hända"

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


Av Margareta Redlund
- Det är ytterst sällsynt att en så pass nybyggd bro som den i Kil rasar. Det ska egentligen inte kunna hända.

Det säger broexeperten Karl-Gunnar Lundström, WSP i Karlstad.

WSP har av Kils kommun fått uppdraget att undersöka varför den omtalade gång- och cykelbron i Kil rasade varvid en person omkom. Bron byggdes 1981, besiktigades 1999 och var byggd som en fritt upplagd stålbalkbro på fristående landfästen.

Det finns en viss statisk skillnad på denna bro jämfört med andra broar med samma konstruktion: en bit in från ena landfästet fanns ett par pendelpelare placerade på betongplintar.

Enligt Vägverket i Borlänge, som kontrollerade beräkningarna när bron byggdes, är pelarna dimensionerade för att bära trafiklasten från bron. Men de är samtidigt utförda så att de lätt kan slås bort om de skulle bli påkörda av ett fordon. De kan därför inte ta några horisontala laster och de blir instabila vid en snedställning.

Pelarna hade en avgörande betydelse för att raset blev så dramatiskt.

- Bron fick en sidosving på grund av pendelpelarna i stället för att bara rasa rakt ner, säger Karl-Gunnar Lundström, som är broansvarig för WSP Broteknik i mellersta och södra Sverige.

Raset gick sekundsnabbt. Bron förlorade sitt upplag vid ena landfästet och blev hängande på pelarna och det andra landfästet. Därefter föll hela bron i sidled när pelarna välte.  Det var också maximal otur att bron svajade norrut. Hade den i stället kantrat söderut hade den kilats fast i ena landfästet.

Orsaken till raset undersöks nu. Broexperterna gör kontrollmätningar, jämför med de ritningar som finns och analyserar de raserade brodelarna. Några scenarior diskuteras: tjällossning är ett. Marksättningar ett annat. I båda fallen har det medfört att bron lossnat från de fasta lagren. En tredje orsak kan vara skador på bron som medfört att den lossnat från lagren.

Gång- och cykelbron var livligt frekventerad. Den hade en spännvidd på 30 meter och fri bredd på fyra meter.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.