Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Olyckor

Flera brister vid dödsolycksplatsen i Kista

Publicerad: 28 juli 2008, 13:46

Nya uppgifter om dödsolyckan på en byggarbetsarbetsplats i Kista pekar på ännu fler brister än vad som hittills varit kända. Förutom fel i konstruktionen ska de anställda även ha jobbat utan säkerhetsselar och skyddsräcken.


En byggnadsarbetare dog och två personer skadades vid entreprenören Ruukki Constructions arbete med en tillbyggnad vid Kista galleria för cirka två veckor sedan. Mycket pekade omgående på att det var brister i konstruktionen som orsakade att stålstommen och betongbjälklaget störtade samman. Nu talar Arbetsmiljöverket om att det fanns ännu fler brister vid arbetsplatsen.

- Det fanns inte heller några skyddsräcken och säkerhetsselar, säger Arbetsmiljöverkets inspektör Tommy Lundin.

Trafikkontoret i Stockholm hade heller inte skrivit på den trafikanordningsplan som alltid ska finnas. Därför tilläts trafiken att köra under bygget, vilket resulterade i att en privatbilist skadades när byggmaterialet störtade ner över bilen. För tillfället jobbar både polisen, Arbetsmiljöverket, entreprenören Ruukki samt Cremona, som är Ruukkis konsult för arbetsritningen, med egna utredningar om olyckan. När all information har sammanställts kommer Arbetsmiljöverket att ta ställning till vilka punkter som ska gå vidare till åtalsprövning.

- Det råder fortfarande arbetsförbud på byggarbetsplatsen. Det enda som får utföras är uppröjningsarbete, därefter måste Ruukki komma in med nya beräkningar om konstruktionen, säger Tommy Lundin.

Enligt Arbetsmiljöverkets Tommy Lundin visar den första bedömningen, som gjorts av en oberoende konstruktör, att en 140 centimeter hög balk vecklades ihop eftersom de förstärkningsplåtar som användes var för svaga. HDF-bjälklaget, som innehöll ett antal betongblock med en vikt på sju ton styck, brakade därför ihop. Följden blev alltså att en bilist skadades, att en 32-årig byggnadsarbetare dog och att hans något yngre kollega ådrog sig svåra benbrott och vårdas fortfarande på sjukhus.

Båda byggnadsarbetarna var enligt Ruukki anställda hos underentreprenören Arbnor Svets och Montage, men det var Ruukki som hade arbetsmiljöansvaret. Enligt Johan Löw, direktör på Ruukki Construction Sweden, är det sannolikt en projekteringsmiss som orsakat olyckan.

- Vår preliminära bedömning säger att det är ett designfel. Om ansvaret ligger hos vår konsult eller någon annanstans vet vi inte ännu, säger Johan Löw som i nuläget inte vill peka ut någon ansvarig.

Ansvaret för trafikanordningsplanen låg enligt Ruukki på Forsen Projekt som har det samordnade arbetsmiljöansvaret. Ruukki vill även invänta den egna utredningen innan de kommenterar huruvida de anställda använde säkerhetsselar eller ej. Vad beträffar skyddsräcken så tillhandahölls de, men går enligt Johan Löw av praktiska skäl inte att använda under momentet där betongelementen sätts på plats.

- När räcken inte kan användas ska man ha säkerhetssele istället och det är vårt ansvar att se till att det följs. Om detta följdes eller inte ingår fortfarande i vår utredning. Men sannolikt hade varken säkerhetssele eller skyddsräcke räddat just den här situationen, säger han.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News