Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Olyckor

Fyra allvarliga olyckor med motorkapar sedan årsskiftet

Publicerad: 2 Juni 2016, 11:57

Ulf Kvarnström, arbetsmiljöombudsman Byggnads.

Foto: Byggnads

Hittills i år har det skett fyra allvarliga olyckor med motorkapmaskiner. Den senaste skedde i Lund förra veckan då en av Veidekkes byggnadsarbetare blev allvarligt skadad. Nu kräver Byggnads att användningen av maskinerna stoppas.


Ulf Kvarnström, arbetsmiljöombudsman Byggnads, fick upp ögonen för hur farliga motorkapmaskiner är i samband med en olycka som skedde i Norrköping i slutet av januari i år. En praktikant höll på att kapa lecablock när sågen studsade upp och klöv hans käke i två delar.

– Han fick ansiktet förstört, 23 år gammal. Klingan är sju millimeter grov och snurrar 3000–3500 varv i minuten, det är fasansfullt, säger Ulf Kvarnström.

Träffar i ansiktshöjd

Skadebilden är typisk för olyckor med motorkapmaskiner som används för att kapa betong och sten. Om sågklingan fastnar av någon anledning gör vridmomentet att sågen vrider sig uppåt så att klingan hamnar i ansiktshöjd.

Sedan olyckan januari har ytterligare två olyckor med skador i ansiktet inträffat med motorkapmaskiner, en i februari och en i mars. I slutet av maj skedde en fjärde olycka i Lund då en av Veidekkes byggnadsarbetare blev skuren i halsen.

Läs mer: Allvarlig olycka hos Veidekke.

Nu kräver Byggnads att användningen av motorkapmaskiner stoppas.

– Det här är farliga maskiner. Det är bara en tidsfråga tills någon avlider. Byggnadsarbetaren i Lund hade tur. Veidekke är bra på arbetsmiljö och hans kolleger på plats var utbildade och kunde agera direkt genom att sätta ett tryckförband på halsen för att kontrollera blödningen, säger Ulf Kvarnström.

40 olyckor på två år

Arbetsmiljöverket bekräftar att det inträffar allvarliga olyckor med motorkapar. I en sammanställning över olyckor med handhållna maskiner som Arbetsmiljöverket gjort har de hittat 40 olycksfall med motorkapmaskiner åren 2012-2013. En sammanställning för åren 2014-2015 kommer i höst.

Av de 40 olyckorna beror en fjärdedel på ofrivilliga kast hos maskinen, till exempel för att den fastnat på ett armeringsjärn i den betongbalk som skulle kapas. I sin rapport nämner Arbetsmiljöverket det som en brist att skivan på motorkapmaskiner inte slutar snurra när maskinen stängs av.

– Skivan fortsätter snurra även om du stänger av, det finns inget stopp. Och skyddet täcker inte hela klingan när den lämnar materialet, det är inte som på en cirkelsåg där skyddet fälls ner, säger Ulf Kvarnström.

Han hoppas att tillverkarna ser över sågarna och utvecklar dem så att de blir säkrare. Han önskar sig också krafttag från Arbetsmiljöverket.

– Men i grunden är det här ett arbetsgivaransvar, säger han.

Svårt hitta alternativ

Att stoppa användningen av motorkapmaskiner är inte helt oproblematiskt. Mathias Darnelius, huvudskyddsombud på Veidekke, vill gärna slippa motorkapmaskiner på byggena men menar att det ibland är svårt att hitta alternativ.

– Det finns vissa arbetsmoment där det inte finns några alternativa metoder. Till exempel om du ska igenom hårda betongväggar med mycket armering där traditionell håltagning inte fungerar, säger han.

Björn Nauclér, arbetsmiljöchef på Veidekkes dotterbolag Arcona, är kluven inför motorkapmaskinerna.

– Alla maskiner som skär genom betong är farliga. Motorkapmaskinerna är bra, det är därför man använder dem. Riskerna försvinner inte bara för att man byter till en annan maskin, det blir andra risker i stället. Bäst är att beställa färdigkapat så att kapningen sker under kontrollerade förhållanden i fabrik, säger han.

Relaterade artiklar

Allvarlig olycka hos Veidekke

Veidekke vill se kraftiga tag mot motorkapar

Så kan motorkapar bli säkrare

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.