Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Olyckor

Livsfarliga transporter till svenska byggen

Publicerad: 19 Oktober 2017, 04:00

25 ton betong förankrat med sex spännband som klarar drygt 3,6 ton. Transporten stoppades av polisen och föraren fick betala böter.

Foto: Trafikpolisen Stockholm

Betongelement på väg till svenska byggen transporteras ofta med dålig lastsäkring. När polisen och Arbetsmiljöverket nyligen gjorde en kontroll upptäcktes livsfarliga brister på samtliga fordon.


För få spännband, för trasiga spännband. Bristande lastsäkring är en vanlig syn på vägarna när det gäller transporter av betongelement. Eftersom transporterna inte är täckta är brister på spännbanden extra trafikfarliga och rent av blir dödsfällor för medtrafikanter.

När SVT nyligen följde med Arbetsmiljöverket och polisen på kontroll på E4 hittades brister på samtliga tio betongelementtransporter.

– Jag skulle aldrig ligga bredvid en sån här transport på vägen. Jag ligger hellre bakom eller bredvid. Det är för stor risk för en olycka, berättade Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Henrik Sjögren, gruppchef på trafikpolisens tunga grupp i Stockholm, berättar för Byggindustrin att dåligt surrade betongelement är en vanlig syn på vägarna.

– Vi ser väldigt mycket av det här. Och svenska åkerier är precis lika dåliga som utländska. Förarna som vi stoppar säger att de gör som de alltid har gjort. När vi anmärker på att spännbanden är för slitna säger de att det är så dyrt att byta dem.

Han berättar om ett ekipage som nyligen stoppades av polisen i Stockholmsområdet. Lasten bestod av 25 ton betong som bara hade förankrats med sex spännband som klarar drygt 3,6 ton och dessutom hade många andra brister. Knappt 4 000 kronor i böter och krav på att surra om lasten blev resultatet.

– Jag tror att det ska till mer utbildning för att vi ska komma åt problemet, säger Henrik Sjögren.

Han efterlyser också krav från byggindustrin, som har med sig säkerhetstänket på arbetsplatserna, på transporterna.

– Man borde se till att kontrollera säkerheten även på väg till och från byggena, säger han.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.